AmmonContact, uit Los Angeles, bestaat uit producer Carlos Niño en sample-fanaat Fabian Ammon Alston, die na twee 12"es met grove beatschetsen hun eerste album presenteren. Dat mag in de smaak vallen bij de liefhebbers van instrumentale hiphop, maar is waarschijnlijk ook in staat een breder publiek aan te spreken. De goed gedoseerde toevoegingen van instrumenten als akoestische gitaar (gespeeld door Daedalus) en fluit, die soms nog eens door de sampler gegaan zijn, zijn daar mede debet aan. 'Sounds like everything' onderscheidt zich van de gemiddelde collectie hiphop-instrumentals door de veelheid aan ideeën die mekaar ook binnen nummers in hoog tempo opvolgen. Het is niet alleen minimale hiphop wat de klok slaat; er wordt net zo makkelijk omgeschakeld naar Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse ritmes. Samengesteld met de sampler, vanzelfsprekend.
De twintig tracks duren over het algemeen kort en gaan vaak zo soepel in elkaar over dat wie niet scherp is alweer een paar titels verder is zonder het te merken. Het geheel werkt daardoor als een mixtape; een rechtvaardiging te meer voor de stap van vinyl-ep naar album. Toch kan ook de hiphop-dj met open vizier blij naar de platenboer springen; er is immers genoeg funky en dansbaar materiaal voorhanden. Opletten is vereist: de plotselinge ritmewisselingen binnen nummers zorgen voor aardige verrassingen.
Zo baanbrekend als het recente werk van inspiratoren als Prefuse 73 en Dabrye wordt 'Sounds like everything' nergens, maar dat is natuurlijk ook niet altijd nodig: van een progressief en gevarieerd debuutalbum is wel degelijk sprake. Met elke luisterbeurt haal je er meer uit.
Meer over AmmonContact
Verder bij Kwadratuur
Interessante links