Ferrabosco 'Il Padre' heeft een nogal bewogen leven gehad. Deze renaissancecomponist maakte een carrière als diplomaat, hofcomponist van Engeland en zelfs spion. Afkomstig uit Bologna waagt hij de reis naar het protestantse Engelse hof van Elisabeth I. Zijn nauwe band met de koningin wekte veel argwaan bij de Kerk in Italië en dat zou hem voor de rest van zijn leven achtervolgen, zowel op sociaal als op muzikaal vlak.
De cd bestaat voor het grootste deel uit de Psalm 103 (Benedic anima mea), maar begint met een aantal motetten en madrigalen die de toon aangeven van de sfeer van de hele opname. Ook een instrumentaal nummer, gespeeld op oude instrumenten, hoort hierbij. Typisch voor de stijl van Ferrabosco is het mengen van geschoolde contrapuntiek met meer avontuurlijke en gewaagde elementen. Zo waagt hij zich aan voor die tijd nogal gedurfde modulaties maar doet dit niet op een brutale manier: de ene kleine modulatie volgt soepel de andere op. Zijn balans tussen het geschoolde en het gewaagde zal veel invloed hebben op de volgende generaties Engelse polyfonisten. Omwille van zijn relatieproblemen met de Kerk schrijft hij niet in de Engelse stijl (zijn sympathie voor het Engelse hof zou dan te duidelijk zijn), maar de teksten die hij voor zijn werken kiest komen vaak uit psalmen die de Aglicanen ook in hun liturgie gebruiken. Hij componeert duidelijke, heldere melodieën die hij uitwerkt met canon- en imiatietechnieken. Typisch aan het contrapunt en polyfoon schrijven van toen is dat de tekst hierdoor zo goed als onverstaanbaar wordt, hoewel het Huelgas-ensemble zeer mooi articuleert. De Psalm 103, die uit elf deeltjes bestaat, is geschreven voor vocaal ensemble met begeleiding van strijkinstrumenten. Hierdoor klinkt het geheel iets voller en is het rijker aan kleuren. Het Huelgas-ensemble bestaat uit stemmen die heel homogeen en zuiver klinken. Dirigent Paul Van Nevel is de man achter dit ensemble dat gespecialiseerd is in uitvoeringspraktijk van de middeleeuwen en de renaissance. Ze gebruiken geen vibrato en zingen met een dunne, heldere klank waardoor de polyfone structuur geheel tot haar recht komt.
Het feit dat alle stemmen te onderscheiden zijn dankt de luisteraar voor een groot deel aan de kunst van het Huelgas-ensemble, maar ook aan de zuiverheid van de opname. Het geheel klinkt wat hetzelfde (alles is in dezelfde stijl geschreven en voor een sobere bezetting), maar komt heel sereen en aangenaam over. Een aanrader voor wie deze muziek wil verkennen: het Huelgas-ensemble is een uitstekende gids.
Meer over Alfonso Ferrabosco 'Il Padre'
Verder bij Kwadratuur
Interessante links