De Japanse pianiste Aki Takase en de Franse klarinettist-saxofonist Louis Sclavis traden voor het eerst samen op tijdens een concert in Berlijn op 25 mei 2006. Beide muzikanten werden meteen door elkaars muzikale ideeën gegrepen en besloten samen op tournee te vertrekken. Het resultaat van deze geslaagde samenwerking is te horen op de cd 'Yokohama', die in februari 2009 werd opgenomen.

Yokohama is één van de omvangrijkste Japanse havensteden en tegelijk ook een belangrijk jazzcentrum, waar elk jaar het grootste jazzfestival van het land plaats vindt. In 2009 vierde deze stad de 150ste verjaardag van de opening van haar haven met tal van activiteiten. Op het programma stond onder andere de productie 'Yokohama Hatsu – Kyozo', waar ook Aki Takase en Louis Sclavis te horen waren. Daarnaast componeerde Takase voor deze gelegenheid een aantal specifieke composities, die op deze cd terug te vinden zijn. Ook Sclavis' bijdrage beperkt zich niet tot het samen musiceren. Hoewel zijn composities al eerder op cd verschenen, werden ook enkele van zijn werken in dit album opgenomen omwille van hun link met het thema van de cd.

Zowel de inhoud van, als de idee achter elke compositie op 'Yokohama' houdt verband met de gelijknamige havenstad. Het volledige album is opgebouwd rond verandering, intuïtie en dialoog. Zo staat de haven zelf symbool voor het voortdurend heen en weer gaan van mensen en gebeurtenissen, en met de evolutie van een stad en haar cultuur. Daarnaast vormt ook het water een belangrijk motief: beelden die in de golven weerspiegelen, worden meteen weer gewijzigd door het verschuivende wateroppervlak. Op dezelfde manier experimenteren de twee muzikanten in elke compositie met een scala aan thema's en motieven. Het begint nog wat onwennig in het openingsnummer 'Preface', maar algauw verkennen beide musici de mogelijkheden van hun samenspel. 'Shower' is bijvoorbeeld een spel van vraag en antwoord tussen de piano en de klarinet; voortdurend nemen ze het woord van elkaar af. Maar vooral in 'Contre contre' wordt duidelijk wat er kan gebeuren wanneer muzikanten aan het improviseren slaan en op elkaar inspelen. Het nummer begint unisono, maar na enige tijd gaat ieder zijn eigen weg op, om elkaar in een versneld tempo terug te vinden.

Ook de klankeigenschappen van de instrumenten sluiten aan bij het thema van de cd. Zo zet Takase in 'Kurofune' onconventionele spelmogelijkheden van de piano in om een heel specifiek beeld te symboliseren, namelijk dat van de oproer die de aankomst van de eerste Amerikaanse schepen in de haven van Yokohama in 1853 veroorzaakte. Samen met de metaalachtige en percussieve klanken van de piano, zorgt de vinnige melodie in de klarinet er voor een stormachtige sfeer. Het nummer vormt een groot contrast met 'Ligne de fuite', waar de golvende klank van de klarinet dan weer een heel etherische stemming brengt.

Volgens Sclavis draait muziek spelen om emoties, om het samen uitvinden en aandurven van iets nieuws: "If the musicians are at ease with each other, if the right emotions come up between them, then the moment breeds something that wouldn't exist but here and now and in this constellation". En dat is duidelijk het geval op deze cd.

Meer over Aki Takase & Louis Sclavis


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.