Sommige cd's verdienen een gebruiksaanwijzing en 'Garibaldi' is er zo één. Hoewel, in dit geval zou 'gebruiksaanwijzing' ook 'waarschuwing' kunnen worden. Het is namelijk aan te raden om na tracks 5, 9 en het laatste nummer een cooling down periode in te lassen: even tijd om uit te hijgen, de zweetdoorweekte kleren uit te trekken en de schade in de huiskamer en in de eigen bovenkamer op te nemen. Want als de Actis Band speelt zal bij menig luisteraar het licht zonder pardon uitgaan en zelfs de meest fanatieke bureaumens zal zich gedragen als een op hol geslagen flipperkast.
In de muziek van bandleider Carlo Actis Dato wordt nog maar eens duidelijk op welke culturele breuklijn Italië zich bevindt: zoals het Midden-Oosten, de Balkan en West Europa elkaar daar treffen, zo duikelen deze muzikale invloeden over en door elkaar in de composities van Actis Dato. Opener 'Vulcano Boro' laat meteen voelen waar het op aankomt. Op een pompende riff van de begeleiders laat Carlo Actis Dato zich ongegeneerd gaan in een freejazz basklarinetsolo terwijl drummer Dario Bruna voor een no-nonsense rockaanpak kiest. Na een kronkelende, Arabische melodie (de ronddraaiende buikdanseressen zijn er zelf bij te denken) mag gitarist Antonio Fontana zijn zeg doen met effecten die meer van doen hebben met noise dan met eender welke andere muziek. Fontana laat zijn gitaar hier dan ook meer kreten slaken, mompelen en lispelen dan 'spelen'. In het laatste deel wordt dan resoluut voor een funkgroove gekozen. In andere nummers krijgen de salsakant, het zwoele zuiderse, het fijnere samenspel, de bluesrock of het duister slepende van het pianoloze kwintet alle ruimte.
De combinatie van freejazz en traditionele elementen is echter niet de enige troef die hier uitgespeeld wordt. Door zich niet tevreden te stellen met thema-solo-thema composities krijgen de stukken een meer uitgewerkte vorm die onweerstaanbaar tot luisteren dwingt. De stukken hebben steeds meerdere thema's die terugkomen in het arrangement en waartussen, -onder of -boven solistische passages geplaatst worden. Bovendien zijn de stukken steevast confrontaties tussen verschillende invloedsferen, waardoor de structuren bochten nemen, 180° terugkeren, stoppen, terug herstarten en weer een andere kant uit gaan.
De bovengenoemde 5de, 9de en 10de track hebben bovendien nog een gezonde, adrenalineverhogende werking. 'Porci Padani' klinkt, door de rechttoe rechtaan drum- en baspartij, overgoten met een vrij freakende tenorsax, als een barbaarse dans of zelfs als iets dat Balkanpunk zou kunnen zijn. In 'Taihenda' krijgt het rockgeluid van bas, gitaar en drum dan haast een machogehalte, waarbij de knorrende baritonsax alleen maar olie op het vuur doet. In het afsluitende 'Polpi d'Otranto' trekt het kwintet dan nogmaals freejazzend en rockend door tot de zaak helemaal doldraait.
Dat Actis Dato deze Actis Band zijn 'Downtown' project is geen overdrijving. De groep heeft namelijk al het gevaarlijke van deze New Yorkse avant-gardebeweging of, dichter bij huis, X-Legged Sally of FES. Onmisbaar in de collectie van iedereen die het allemaal iets scherper wil.
Meer over Actis' Band
Verder bij Kwadratuur
Interessante links