8th Sin begon in 2000 als een hobbyproject van de Zweed Michael Bohlin. Later haalde hij IT (Tony Särkkä) erbij om de zang voor zijn rekening te nemen. Beide leden van 8th Sin maakten in de jaren tachtig deel uit van de trashband Brejndedd. Als 8th Sin combineren ze op hun debuutalbum 'Sinners Inc.' hardrock met synthesizers en computerbeats.
Al de hardrockelementen op 'Sinners Inc.' zijn verregaand clichématig. De schreeuwerige zangstijl van IT is uiterst typisch en de vettige gitaren herhalen thema's die tien jaar geleden al niet meer vernieuwend waren. Gelukkig maken de synthezisers en computerbeats, die vaak ook aan de jaren '80 doen denken, het enigszins goed. 'Sinners Inc.' begint erg dansbaar met 'Karaoke Life', een nummer met een eenvoudige, ritmische gitaarlijn die net zoals in heel het album overladen is met distortion. Tweede song 'Hello Japan' geeft meer aandacht aan de synthesizers, die een dreigende sfeer creëren. Jammer genoeg lijkt 8th Sin niet verder te gaan dan het gebruiken van presets, het geluid van de synth is bijgevolg teleurstellend bekend. De gitaren worden op 'Hello Japan' regelmatig volledig weggelaten. Als ze wel opduiken is het met niet meer dan wat basisgedruis. Hetzelfde stramien volgt 8th Sin op het iets minder schreeuwerig gezongen 'Sinners'. Een complexere gitaarpartij is te vinden in 'Sometimes & Othertimes', een nummer dat ook opvalt door het overmatige gebruik van erg goedkoop klinkende computercymbalen. Hierna volgt 'Trip Trap', dat verrast door een modulatie aan het begin en bij de overgang van strofe naar refrein. Bij het refrein zorgt dit er wel voor dat de samenhang verloren gaat. 'Eastern Empress' begint rustig, om daarna los te breken met harde gitaren en een leuk synthesizerlijntje over junglebeats. Het volgende track, 'Dreamqueen' is weer veel harder, met synthesizerklanken die aan de videospelletjes van weleer doen denken. Diezelfde videospelletjesklanken zijn te horen op 'Money'. Op 'Sinners Inc. beperken de gitaarpartijen zich meestal tot wat ritmisch geram. Een nummer met ietwat meer variatie in de gitaarlijnen (af en toe ook wat noten op gitaar) is 'Sex FX'. Toch blijft een uiterst strakke, bijna percussieve gitaarriff overheersen. Zo ook op 'Sister', waar het lijkt of de gitaar de drumpartij naspeelt. Dit nummer start met geluiden uit het woud (vogels en regen), wat redelijk lachwekkend is. Het laatste nummer, 'The Eight Sins, Part I', is het boeiendste dat er op 'Sinners Inc.' te horen valt. De gitaarriffs zijn nogal verfijnd, net als de synthesizer partijen en de beats. De zang van IT is door allerlei filters gedraaid en klinkt daardoor erg vervreemdend. Het nummer is erg bombastisch, en wisselt zachte, gevoelige stukken af met harde, vettige metalstukken.
8th Sin is best een grappig project, en komt af en toe aardig dansbaar uit de hoek, maar heeft duidelijk nog een lange weg te gaan. Nu worden nog te veel clichés herkauwd en stellen de gitaarriffs veel te weinig voor. Toch kan 8th Sin op het laatste track, 'The Eight Sins, Part I', laten zien dat het wel degelijk boeiendere dingen kan doen.
Meer over 8th Sin
Verder bij Kwadratuur
Interessante links