Dj 4T4, in 1973 in Leopoldsburg geboren als Kristof Michiels, draait al jaren mee in het Belgische muziekwereldje als beatleverancier van 't Hof Van Commerce en meesterbrein achter projecten als Atomic, Magic Ballet Ensemble en Ultrasonic. Nadat Michiels met die laatste groep in 2003 onverwacht grote commerciële successen behaalde, vond hij het vorig jaar naar eigen zeggen de hoogste tijd om opnieuw op zoek te gaan naar zijn muzikale roots en minder 'gladde' funkpaden te betreden. Begin deze zomer kwam hij met 'Fortication' op de proppen.
Dat Michiels deze 'Fortification' uitbrengt onder zijn eigen dj-naam wil niet zeggen dat hij het album volledig in zijn eentje in elkaar stak. Integendeel, het eerste wat opvalt aan deze plaat is dat op alle tracks - de instrumentale outro niet meegerekend - een gastzanger(es) meewerkte. Zo neemt Ultrasonic oudgediende Tom Derie de vocalen voor zijn rekening op de openingstrack (een cover van het legendarische 'It's Just begun' van Jimmy Castor Bunch). Met een stuwende ritmesectie, funky blazerstoten, James Brown-achtige kreten en enthousiast scheurende gitaren zetten beide heren een oerdegelijk dansnummer neer. Vervolgens is het de beurt aan Nia Saw (eveneens bekend van Ultrasonic) om de honneurs waar te nemen. Opnieuw kiest 4T4 zonder gêne voor een dansvloernummer, maar ditmaal klinkt zijn mix van belegen dance-elementen en funkinvloeden zo clean en voorspelbaar dat men zich afvraagt of het voor de grap is. Catchy dat wel, maar verder zo saai als wat. Op het gezapige 'Waking Up The Dead' brengt Gabriel Rios zijn typische, hartverwarmende stem en blazers mee, terwijl Arno zijn schor kreunende ding mag doen op het donker zwevende 'Large'. Beide tracks zijn verdienstelijke songs, maar wie vertrouwd is met het eigen werk van deze gasten zal niet echt onder de indruk zijn. Ook de warme electropophit 'Living Alone' (feat. Tom Derie) en de zeemzoete r&b-plakker 'Pressure' zitten in dezelfde categorie: netjes, onderhoudend, maar te braaf om echt te overtuigen. Nina Babets debuut als leadvocaliste op 'Everything Can Wait' klinkt dan weer als een Radio Donna-versie van een aflegger van Moloko en ook de stem van duizendpoot Mauro Pawlowski kan het niveau van 'One Foot In Life' niet hoger optrekken dan dat van een 'vrouwvriendelijk' electropopdeuntje. Gelukkig smokkelt Michiels dan plots 'The Chase' de tracklist binnen. Modern klinkend, maar met een volle baslijn, strakke beats en een rits blazers en fluitriedels is de song ditmaal wel vet en origineel genoeg om liefhebbers van oude blaxploitation-muziek de oren te doen spitsen. Iets minder 'vlees' zit er aan Tom Derie's stem in 'Split', al moet het gezegd worden dat de uitgekiende instrumentatie en het arrangement van deze funky danstrack van een hoog niveau zijn. Hetzelfde geldt voor de instrumentale afsluiter 'All Expenses Paid'. Met een combinatie van gelaagde synths, beheerst tikkende beats, freestylende blazers en rollende percussie bouwt Dj 4T4 een acht minuten durende danstrip op die het niet slecht zou doen in een zweterige clubomgeving.
Dj 4T4 mag in interviews vertellen wat hij wil, maar wat hij op 'Fortification' brengt is alles behalve 'back to the roots', 'moddervet' of 'minder commercieel' dan wat hij met Ultrasonic deed. Sterker nog, Michiels lijkt vooral een visitekaartje als veelzijdig producer te willen afleveren, want alle tracks op deze plaat zijn piekfijn qua geluidskwaliteit, arrangement en instrumentatie, maar lijden tegelijk stuk voor stuk aan de bloedarmoede die men bij hitlijstmateriaal vaak tegenkomt. Dj 4T4 bewijst vooral dat hij erg bedreven is in het schrijven van songs die op het lijf geschreven zijn van zijn gastmuzikanten, want inhoudelijk voelt het allemaal te kil en gepolijst aan om een plaatje te veroveren in het hart van een rechtgeaarde funkateer.
Meer over 4T4
Verder bij Kwadratuur
Interessante links