3/4 HadBeenEliminated is een Italiaans kwartet dat bestaat uit Stefano Pilia, Claudio Rochetti, Valerio Tricoli en Tony Arrabito. De vier heren presenteren op hun tweede langspeler een stemmige smeltkroes van filmische postrock, elektro-akoestische experimenten en warme ambient. Daarbij gebruikt het viertal percussie, harmoniums, gitaren, contrabas en ijle zang maar ook draaitafels, tapeloops, synthesizers en field recordings.
Het motto 'minder is meer' draagt het viertal hoog in het vaandel. Met zeer veel oog voor detail, sfeer en klankkleur worden de fragiele songs minutieus opgebouwd. Binnen een song vloeien abstracte passages van drones, musique concrète en loops op sublieme wijze over in meer herkenbare rockstructuren. Sober, subtiel en efficiënt contrabas- en percussiewerk zorgen voor enig houvast. Zo wordt op 'Every Tree a Heartache' een bijzonder sloom basdrumritme gewikkeld in een bed van wondermooie, warme soundscapes. Het nummer beklijft door de sublieme verbasterde en ontstemde gitaarklank die er voor zorgt dat de spanningsboog moeiteloos een dikke acht minuten gespannen blijft. Dromerig en zwoel zoals een warme zomeravond. Andere tracks verrassen doordat de sfeer of de bepalende klankkleur van een track al dan niet onverwachts wijzigt. Neem nu het knappe 'Wave By By to the King' dat zo vier fases doorloopt. De track zet in met een stemmige loop van treurige koperblazers en harmoniumdrones (zo klinkt het althans) terwijl ook krekels, gillende meisjes en druppend water te horen zijn. Het stuk krijgt enige dynamiek door de introductie van een zeer sobere contrabas en een drone van cimbalen en gitaargepingel. Via een ambientintermezzo schuift de song ten slotte op richting postrock met borsteldrums, een spaarzame aanslag op gitaar en ijle zang. Met zijn snelle schuifelende percussie en prominente gitaarmelodieën komt 'Monkey Talk' nog het dichtst in de buurt van een rocksong. De turntables en drones van Claudio Rochetti zorgen wel steeds voor een vervreemdend effect. Een enkele keer verkilt de sfeer tot onder het vriespunt. 'Labour Chant' klinkt nog het meest alsof iemand in een eenzame, oude schuur herstelwerken aan een machine uitvoert terwijl buiten de wind troosteloos huilt. Een beklemmend hoogtepunt.
Met 'A Year of the Aural Gauge Operation' heeft deze band een filmisch meesterwerkje gecreëerd dat bijzonder knappe geluidsexperimenten combineert met en integreert in rockstructuren. Dit album smaakt naar meer, dus nu als de bliksem op zoek naar het debuut van deze groep.
Meer over 3/4 HadBeenEliminated
Verder bij Kwadratuur
Interessante links