De muzikale wortels van Xu Fengxia liggen in de traditionele Chinese muziek. Op vijfjarige leeftijd leerde zo pipa spelen en later trok ze naar het conservatorium van Shanghai waar ze zich specialiseerde in verschillende Chinese snaarinstrumenten. Tijdens haar jaren in Shangha kwam ze in contact met de plaatselijke rockscene en werd ze bassiste in de eerste vrouwelijke rockgroep van die stad. In de jaren '90 trok ze naar Duitsland, waar ze zich aansloot bij het Gufeng Ensemble (traditionele Chinese muziek), maar ook actief werd in een groep als Shanghai Connection, met o.a. Rudi Mahall. Het was binnen deze band dat Xu Fengxia haar eerste ervaringen als improvisator opdeed, ervaringen die ze later etaleerde aan de zijde van violiste Gunda Gottschalk en bassist Peter Kowald. Momenteel is Xu Fengxia actief als improviserend muzikant, terwijl ze nog steeds traditionele Chinese en hedendaagse gecomponeerde muziek speelt, als solist en in groep (Dragon Ensemble).
Net als Xu Fengxia ondernam percussionist Lucas Niggli een ingrijpend verhuismanoeuvre toen hij Kameroen inruilde voor Zwitserland. De voorkeur voor speciaal samengestelde en/of muzikaal meer experimentele bands van deze muzikant-labelmanager-gewezen voorzitter van Swiss Professional Association of Jazz and Improvisation Musicians, valt gemakkelijk af te lezen uit de lijst van groepen waarbinnen hij actief was of is: het experimentele jazzcombo Kieloor Entartete, het in distortion gedrenkte Steamboat Switzerland, Zoom (een trio met trombonist Nils Wogram en gitarist Philipp Schaufelberger), de uitgebreide versie Big Zoom en een trio met Jacques Demierre and Barry Guy. Daarnaast is Niggli ook te horen in duo met collega-percussionist Pierre Favre en in het drumkwartet Beat Bag Bohemia. Binnen en buiten deze eigen formaties speelde hij samen met muzikanten als John Cale, Butch Morris, Fred Frith, Peter Kowald, Tom Cora, Ikue Mori, Irene Schweizer, Susanne Abbuehl, Wu Wei, Andrew Cyrille en zijn landgenote en zangeres Erika Stucky.
Over de audio
'Fish-Lips & Duck-Feet ' is zondemeer de meest energieke track van 'Black Lotos'. Eigenlijk is het nummer een grote klankeruptie waarbij van Xu Fengxia en Lucas Niggli er onverwacht goed in slagen het onderlinge evenwicht te bewaren.
Xu Fengxia zet van meet af aan hoog in en verkent alle regionen van haar instrument, als was ze de Cecil Taylor van de guzheng. De zachte klank van haar instrument geeft de krachtexplosie echter ook een delicate sound, die mooi beantwoord en ondersteund wordt door Lucas Niggli. Zijn uitgekiend gebruik van cimbalen en ritmische hyperactiviteit zorgen voor een continue onrust die ook Xu Fengxia scherp houdt.
Net voorbij de drie minuten stuurt Xu Fengxia de muziek naar een hoogtepunt met glissandi die voor een draaikolkachtig effect zorgen en de track zo mee naar het einde sleuren.
Meer over Xu Fengxia & Lucas Niggli
Verder bij Kwadratuur
Interessante links