Met de Chinese Wu Na en de Nederlandse, in Gent wonende Esther Venrooy ontmoeten traditie en heden elkaar in een heel opvallende combinatie. Wu Na speelt sinds haar negende guqin en begon in 1997 haar opleiding aan het conservatorium van Beijing, waar ze zeven jaar later afstudeerde als de eerste meester van de guqin. Wu Na wil haar duizenden jaren oude instrument meenemen naar de 21ste eeuw en ze is dan ook geregeld te horen met muzikanten uit de rock-, jazz-, klassieke of avant-gardesector.
De Nederlandse Esther Venrooy startte als klassiek geschoolde saxofoniste, maar begon aan het European Dance Development Center elektronica te gebruiken. Later vervolgde ze haar zoektocht aan het IPEM (Instituut voor Psycho-akoestiek en Elektronische Muziek) in Gent. Venrooy werkt niet alleen zuiver elektronisch, maar was ook geregeld te horen in samenwerking met andere muzikanten, zoals de pipaspeelster Min Xia-Fen, pianisten Heleen Van Haegenborgh en Frederik Croenen of Wu Na, met wie ze een tournee door China maakte. Venrooy is naast haar bezigheden als muzikante ook actief als docente 20ste eeuwse muziek aan de kunstopleiding Sint-Lucas in Gent, waar ze verantwoordelijk is voor het experimentele departement en ze ook een audioworkshop geeft.
Over de audio
De collage '798' is gebaseerd op verschillende opnames van Wu Na die door Esther Venrooy samengebracht en aangevuld werden. Het eindproduct ontstond gedurende de maanden september en oktober 2009 in Beijing en Frankfurt.
Op de achtergrond van '798' legt Esther Venrooy een klaktapijt van stromend water en voorzichtig wisselende tooncombinaties, waarop ze met enkele tussenpozen fragment van Wu Na's guqinspel drapeert: niet rijkelijk en gelaagd, maar eerder melodisch, waardoor de muzikale integriteit en het gracieuze van het klassieke Chinese instrument bewaard worden.
In een eerste deel zorgt de guqin voor een eenvoudige, korte, tweedelige melodie waarbij geleidelijk aan zachte klanken uit de achtergrond opdoemen. Na een tijdje wordt het eerste deel van de melodie ingeruild voor andere wendingen, maar het tweede deel blijft intact.
Voor het tweede deel kiest Venrooy nog een kortere melodie, maar deze keer wordt er voor een ritmisch knikje gezorgd, waardoor de muziek (ondanks het vrije metrum) toch een lichtjes onregelmatig karakter krijgt. Ook nu wordt er een extra achtergrond voorzien die deze keer opgebouwd is uit repeterende noten en menselijke stemmen.
In het derde deel is Wu Na te horen met een melodie die duidelijk verwijst naar haar eerst inbreng, maar toch net een ander verloop kent.
Meer over Wu Na & Esther Venrooy
Verder bij Kwadratuur
Interessante links