Sinds 2002 is de Zaventemse muzikant en mede-oprichter van het Rarefish collectief Wim Maesschalck actief als Wixel, het delicate elektronicaproject waarin hij zijden elektronica mengt met al even fragiele gitaarlijnen. Via een passage op het Waalse Rhâââ Lovely Festival, optredens in een hele resem vooraanstaande clubs (met onder andere Radian, jel en De Portables) en enkele cd-r's (die lovende recensies kregen van RifRaf tot het Duitse de:bug) is 2006 het jaar geworden van zijn eerste officiële langspeler: 'Heart', uitgebracht op het label Debonair uit Knokke. Wat hij daarop solo presteert doet hij live met een driekoppige band.

Over de audio

Wim Maesschalck zelf over 'A December Goodbye':
'A December Goodbye' is het onlosmakelijke vervolg op 'Zaventem' – de opener van de plaat. Vooreerst moet ik dus kort dat nummer uitleggen om tot 'A December Goodbye' te komen. 'Zaventem' verwijst naar het dorp waar ik woon en waar ik 'Heart' gemaakt heb. 'Zaventem' verwijst voor iedere Belg ook naar de luchthaven, een associatie waarvan ik dankbaar gebruik wil maken om de titel 'A December Goodbye' uit te leggen. "Goodbye" duidt op een afscheid, namelijk dat van Nil Ramos – een vriend die toen voor een klein jaar op wereldreis vertrokken was. Hij vertrok – hoe kan het ook anders – uit Zaventem, richting Zuid-Amerika. Nil was tevens de drummer van mijn eerste groep A December Lake, die noodgedwongen moest stoppen aangezien hij een essentiële rol vertolkte. Het tweede deel van het nummer is opgetrokken uit drumsamples die hij vlak voor zijn vertrek nog ingespeeld heeft.
Ik heb de twee nummers op zoveel mogelijk manieren met elkaar proberen te verbinden. De meeste duidelijke link is dat de nummers aan elkaar geplakt zijn, "A December Goodbye" vloeit uit de zogezegde vliegtuignoise waarmee 'Zaventem' eindigt. Het eerste deel van 'A December Goodbye' maakt trouwens ook gebruik van enkele typische samples en instrumenten waaruit 'Zaventem' is opgebouwd. Om voor nog een extra link te zorgen is 'A December Goodbye' opgebouwd uit de eerste twee akkoorden van 'Zaventem', maar in tempo gehalveerd. Hierdoor krijgt men min of meer dezelfde sfeer maar niet de indruk dat men naar dezelfde akkoordenprogressie aan het luisteren is. Tenslotte heb ik ervoor gekozen om de nummers gescheiden op het album te zetten aangezien ze beiden over twee thema's gaan, namelijk einde en begin. Iedereen kent wel de cliché-uitspraak "een einde is tegelijk ook een nieuw begin", maar dat vat mijn hele situatie van toen ongeveer samen. 'A December Lake' was gestopt en betekende min of meer het einde van mijn favoriete tijdverdrijf, maar tegelijk kreeg ik zo extra tijd vrij om Wixel en 'Heart' te ontwikkelen. Sommige van de elementen die ik hier uitgelegd heb mogen vergezocht lijken – en haast onmogelijk voor een luisteraar om het er allemaal uit te halen, maar in alle eerlijkheid maakt me dat eigenlijk niets uit. Het is mijn manier om dingen van mezelf in instrumentale muziek te stoppen, en ik heb er iets aan om dat te doen. Of iemand dit nu allemaal perfect begrepen heeft of niet verandert niet veel aan de voldoening die ik krijg wanneer ik een nummer gemaakt heb.
Bij In detail licht Wim Maesschalck 'A December Goodbye' technisch grondig toe:

Meer over Wixel


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.