Wim Henderickx een van de belangrijkste componisten noemen die België de laatste vijftig jaar heeft voortgebracht, is niet overdreven. Zijn integratie van Oosters denken (muzikaal en inhoudelijk) met Westerse patronen is uniek in zijn consequentie. Dat Henderickx zijn jarenlange vriendschap met het HERMESensemble via zijn jongste opname 'Disappearing in Light' eindelijk weerspiegeld ziet, stemt hem buitengewoon trots. Met een andere opname in het vooruitzicht (die symfonisch repertoire zou bevatten opgenomen door deFilharmonie) en een nieuwe creatie voor het Nationaal Orkest van België, zal Henderickx vertegenwoordigd blijven in de klassieke muziekrubrieken van de betere vakbladen.
'Disappearing in Light' is zowel de titel van dit album als de eerste vijfdelige cyclus die erop te horen is. Daarnaast vindt de luisteraar ook 'Raga III' (voor altviool en elektronica) en het recent tot stand gekomen 'The Four Elements' terug, waarin de componist telkens blijk geeft van een verwantschap met denken dat vandaag niet (meer) als zuiver Westers wordt beschouwd. 'Disappearing in Light' is misschien wel meest Oosters in die zin dat de componist de contrasten lijnrecht tegenover elkaar plaats. Van 'Darkness', het eerste deel uit het werk, tot 'Light' bouwt Henderickx een consequente "stroom van licht" op.
'Darkness' heeft een duistere tint over zich, een unheimliche sfeer die Henderickx met zijn unieke instrumentatie in de hand werkt. Altviool, fluit en vooral mezzo-sopraan zetten elkaar klem met jachtige muzikale cellen die van een constante genepenheid getuigen. In Henderickx' muziek verloopt de voornaamste ontwikkeling dikwijls binnen het grotere geheel van de verschillende delen, terwijl 'Darkness' op zich een weliswaar genuanceerde, maar duidelijk gerichte sfeer oproept. Mensen die niet in zijn muziek kunnen meegaan, ergeren zich daarom soms aan wat ze "muzikale eenzijdigheid" noemen. Dat over dergelijke subjectieve gewaarwordingen niet te discussiëren valt is zeker; reden te meer waarom men zelf de tijd zou moeten nemen om dit fragment te doorgronden.