De muziek van vidnaObmana wordt veel geapprecieerd door progrock groepen als Neurosis, Low en Porcupine Tree. Met meer dan 34 cd albums (al dan niet in samenwerking met buitenlandse muzikanten zoals Steven Wilson, Asmus Tietchens, Alio Die, Steve Roach, Jan Marmenout en David Lee Myers) op zijn palmares, commissie-opdrachten voor de Nederlandse radio (VPRO), de Antwerpse Zoo, een Japanse TV documentaire, MTV US en een aantal Amerikaanse kortfilms, blijft vidnaObmana eigenzinnig aan de weg timmeren met een continue groeiende bekendheid. Na de recente succesvolle concerten, in het zog van de 'Spore' release, in Portland, Philadelphia, New York, Pittsburgh, München, Wenen en Praag, blijft vidnaObmana het podium opzoeken. Een essentieel deel van vidnaObmana's evolutie en drang naar muzikale verrijking.
'Spore' is de recentste cd van de Belg vidnaObmana, die de breuk met zijn ambient verleden in detail definieert. Deze plaat is de 2de van een trilogie die de man zal uitbrengen en geïnspireerd is op L'Inferno van Dante.

Over de audio

'Spore' is het middenstuk van het drieluik en wellicht het meest moeilijk en intense deel, gebaseerd op de effectieve confrontatie en figuurlijke afdaling in de onderwereld. "Een belangrijk thema in het opnemen en structureren van een concept cd is dat het een verloop kent zoals een verhaal dat heeft. Noodzakelijk daarbij is een verhaallijn met een begin, midden en eindpunt. De huidige trilogie, vrij gebaseerd op het 'Inferno' werk van Dante, bestaat uit 3 albums waardoor de verhaalstructuur
uitgebreider en langer is. Ik vond dat je filosofische en vooral psychologische thema's in Dante's Inferno duidelijk dient te ontplooien en hiervoor heb je dus meer dan één cd voor nodig."

'The Nihilist' is één van de belangrijke songs in ongeveer het midden van het album en is misschien wel het rustpunt in het geheel. Ergens is toch behoefte aan een moment van ruimte en zuurstof in de dik gelaagde 'Spore' cd. De track is ruim gelaagd en creëert een ijl geluidsuniversum op basis van echo's van de elektrische gitaar: een instrument dat voor een heel lange tijd verbannen werd uit het arsenaal van instrumenten en geluidsbronnen dat vidnaObmana gebruikt. Buiten de diepe, elektronische ritmiek werd de structuur van dit nummer volledig opgebouwd uit geluiden afkomstig van dit instrument. "Hoewel ik heel veel en uitgebreid werk met loops en digitale opname apparatuur, blijft elke song ook live en real-time opgebouwd. Een herkenbaar punt is dat ik heel repetitief werk in het opbouwen van een nummer en dat je dus hier snel geneigd zou zijn om herhaling te realiseren aan de hand van loops en andere middelen. Ik hou mij echter aan het live inspelen van de repetitieve thema's om achteraf deze dan ook met externe effectprocessors in te vullen. Zo krijg je een veel natuurlijkere beweging van het thema met momenten van synchronisatie buiten het ritme. De spontaniteit blijft op deze manier behouden."

Meer over VidnaObmana


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.