Hoewel nooit helemaal weggeweest, lijkt Transglobal Underground wedergekeerd van een lange wereldreis. Dit Britse, multiculturele collectief heeft begin jaren '90 zijn sporen verdiend in het lanceren van etnische dansmuziek die moderne elektronische ritmen, basdubs en traditionele klanken vermengde. Daarmee werd de aanzet gegeven voor een bloeiende muzikale tak die inmiddels wereldwijd vele leuke, maar ook platcommerciële vruchten heeft gedragen. Met hun achtste langspeler 'Moonshout' klimt de band uit een eigen creatief dal en toont aan de deze weliswaar verouderde muzikale formule nog perfecte borelingen kan grootbrengen.

Over de audio

'Moonshout' houdt ondermeer de terugkeer van de bevallige Natacha Atlas in, een gracieuze dame die met haar zwevende, Arabische gezangen inmiddels ook een stevige muzikale carrière heeft opgebouwd. Hoewel ze slechts één nummer van de partij is, mag dat voor vele globalisten toch het hartje sneller doen slaan. In 'Awal' neemt ze het op tegen de Irakese rapper Naufalle, een man die met zijn droge, duistere stem een mooi weerwoord biedt tegen de zweverige, vrouwelijke weelde. De ene keer doet de man zijn relaas, de andere keer de vrouw en beiden zijn al even onverstaanbaar, maar vormen tegelijkertijd ook mooie melodieuze opponenten. Een omkadering met de vina, een Indisch snaarinstrument en hakkende dancehall-ritmen geven dit nummer verder een smaakvol Bollywood-tintje. Wat echter pas bij een intensere luisterbeurt opvalt, is dat de diepe bas van Count Dubulah als vanouds een drogerende baslijn toevoegt die het sensuele heupwiegen bij de song moeiteloos aanspoort. Verder legt een arsenaal aan percussie-instrumenten het vuur aan de schenen van de toehoorder, die zich allicht met moeite van de dansvloer van één of ander vreugdevol wereldmuziekfeestje zal kunnen wegslepen. Laat dat nu ook juist de opdracht zijn van Transglobal Underground anno 2007.

Meer over Transglobal Underground


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.