Thomas Smetryns (1977) begon als gitarist aan conservatorium van Gent, maar verlegde later zijn focus naar luit en compositie, waarvoor hij bij respectievelijk Philippe Malfeyt en Godfried-Willem Raes studeerde.
Smetryns speelde luit in het Oberon Consort en vormt samen Brent Wetters en Jonathon Kirk het componistencollectoef Medusa. Hij schreef werken voor o.a. Aton’&Armide, het Spectra Ensemble, M&M ensemble, het HERMESensemble en Daan Vande Walle en doceert momenteel analyse van 20ste eeuwse muziek aan het conservatorium van Gent en gitaar aan het conservatorium van Oostende.
In '3 Ways to Drift Apart' spelen de muzikanten mee met eerder door henzelf opgenomen platen. De combinatie van opname en live gespeelde muziek verschilt echter in de drie delen. In het eerste deel ‘Dance’ spelen de cello en de piano elk mee met hun eigen, op voorhand opgenomen partij. In het tweede stuk ‘Light and Playful’ speelt de cello mee met de opgenomen piano en omgekeerd en in het afsluitende 'In a Faint Manner' (hier te horen) spelen de muzikanten als duo mee met twee op platen vastgelegde duo's.
'3 Ways to Drifty Apart: In a Faint Manner' werd live opgenomen op 21 maart in het PSK (BOZAR) door Aton'&Armide (pianiste Sara Picavet en cellist Benjamin Glorieux) en is niet in de handel verkrijgbaar.