The Resonance Ensemble is een Amerikaanse-Europees tentet dat ontstond op aansturen van saxofonist Ken Vandermark en Marek Winiarski, chef van het label Not Two en organisator van het jazzfestival in Krakow.
Naast Vandermark bestaat de Amerikaanse poot van het ensemble uit saxofonist Dave Rempis, drummer Tim Daisy, trombonist Steve Swell en percussionist. Michael Zerang. De Europese inbreng wordt verzorgd door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Per-Âke Holmlander (tuba), de Poolse rietblazer Mikołaj Trzaska, zijn collega Yuriy Yaremchuk uit Oekraïne en diens landgenoot en bassist Mark Tokar,
Het ensemble trad voor de eerste keer op in November 2007 in Lviv Oekraïne. De tweede set van het concert verscheen later op cd. Een tweede album ‘Kafka in Flight’ kwam er in 2011 en laat de band eveneens live horen (Gdanks, 2009).
Aan de basis van ‘Rope’ liggen twee riffs in de bas (tuba en contrabas): de eerste beweegt zich lager dan de tweede, waardoor de muziek verloopt in twee harmonische “velden” die nooit snel wisselen, maar steeds breed uitgesmeerd worden.
Het begin van het stuk laat horen tussen welke twee polen The Resonance Ensemble zich beweegt. Aan de ene kant zijn er de lange solistische passages, waarbij de improvisator van dienst door de brede harmonische velden alle vrijheid krijgt.
Aan de andere kant speelt de groep soms heel duidelijk uitgeschreven en uitgewerkte composities. Met dit eerste begint het nummer, waarbij op de baslijn twee andere lagen gestapeld worden. De rietblazers spelen blokakkoorden en tussen deze stevige samenklanken en de bassen proberen trompet en trombone hun weg te vinden: nu eens aansluitend bij een van de collega’s, dan weer met een grotere zelfstandigheid.
De tweede solist (na de tenorsax) is trombonist Steve Swell. In tegenstelling tot de saxsolo, waarin de baspartij blijft wisselen tussen het lage en het wat hogere veld, beweegt Swell zich helemaal in het hogere. Na wat een natuurlijke fade out lijkt, sluit de tuba van Per-Âke Holmlander (door zijn precisie en zijn stevige en tegelijkertijd flexibele geluid de echte vedette van dit fragment) zich als solist bij Swell aan, waarna Magnus Broo het trio koperblazers vervolledigt. Even nadat Broo zijn collega’s vervoegd heeft, maken de drie een bocht en verlaten ze het melodische spel voor een meer klankgerichte groepsimprovisatie vol speciale effecten.