Jori Collignon maakte naam met Nobody Beats the Drum en C-Mon & Kypski. Catarina Aimée Dahms reisde op jonge leeftijd aardig wat rond als kind van twee sociaal geëngageerde filmmakers. Via de Azoren, Ibiza, Argentinië en de Verenigd Koninkrijk belandde ze in Amsterdam. Naast haar activiteiten in de beeldende kunsten was ze ook muzikaal actief en zo liep ze in een studio Collignon tegen het lijf. Deze ontmoeting resulteerde in SKIP&DIE. Na een single volgde eind oktober 2012 het eerste volledige album, deels opgenomen in Zuid-Afrika (Catarina Aimée Dahms’ vaderland) met gastbijdrages van plaatselijke muzikanten.
Het begint allemaal onschuldig, met de wat weemoedig kronkelende klarinetten uit de Balkan. Lang duurt het echter niet voor de springerige kant van SKIP&DIE binnentrekt. Stuiterende beats, de verknipte stem van Cata.Pirata en later ook nog wat vermolmde echo’s van dubstep bepalen het geluid dat SKIP&DIE zo kenmerkt. Vol wordt de productie nooit, het is net het stukje leegte, het laten vallen van ruimte dat de muziek een haast uitdagend karakter geeft, alsof de luisteraar zit te wachten op iets dat hij nooit zal krijgen.