De Deense componist Simon Steen-Andersen werd geboren in 1976. Ondanks zijn jonge leeftijd woonde en studeerde hij reeds op heel uiteenlopende plaatsen: Aarhus (waar hij zijn opleiding begon aan de plaatselijke academie), Paris, Freiburg (lessen bij Mathias Spahlinger), Buenos Aires, Kopenhagen en Rome. Steen-Andersen liet voor het eerst van zich horen in 2000 met een strijkkwartet waarmee hij een compositiewedstrijd won. Ondertussen worden zijn werken gespeeld door o.a. het Ensemble Recherche, het Shanghai Symphony Orchestra, ICTUS, Collegium Novum Zürich en het Ensemble Modern. Naast zijn bezigheden als componist en docent staat Steen-Andersen mee aan het roer van Autograf.org, een tijdschrift voor nieuwe kunstmuziek.
Naast klassieke instrumenten maakt Simon Steen-Andersen ook gebruik van nieuwe media, elektrische instrumenten en samples. Sedert enkele jaren werkt hij vaak met het versterken van instrumenten, waardoor een nieuwe wereld van auditieve details opengaat.
Over de audio
In 'Rerendered' lijkt Steen-Andersen het geluid van de piano onder een microscoop te leggen. De piano moet het hele stuk door zacht spelen: de dempende pedaal blijft het hele stuk ingedrukt en het is voor de componist zelfs beter dat bepaalde noten weg vallen dan dat ze te luid gespeeld worden. Om de tonen toch hoorbaar te maken voor het publiek wordt de klank versterkt. Zo kunnen geluiden die anders blijven steken naar voor gebracht worden.
Bovendien voorziet de componist naast de pianist ook twee assistenten: één voor het hoge en één voor het lage register. Deze assistenten spelen een cruciale rol en bedienen de snaren door er aan te plukken, er over te wrijven of ze te manipuleren wanneer ze gespeeld worden door de pianist aan het klavier. Zo ontstaat een klankarsenaal dat verder gaat dan Cage's
prepared piano en dat de doorgaans sporadisch gebruikt
inside piano tot het centrum van het stuk maakt.
Het werk verloopt in golven waarbij periodes van (relatieve) rust afgewisseld worden met momenten van actie. Het is opvallend hoe binnen deze "vreemde" klankwereld herkenbare motieven en ritmes opduiken die de luisteraar houvast geven. Lang duren ze vaak niet, maar ze vormen wel momenten van herkenning. Soms bevinden ze zich verspreid over het muziekwerk (vb. een typerende inzet), dan weer komen ze vlak na elkaar, waardoor de herkenning gemakkelijker wordt. Bij In detail worden enkele voorbeelden aangehaald.
Deze opname werd gerealiseerd in de Handelsbeurs (Gent) op 28 maart 2009 door Elissa Medinilla (piano) en assistenten Colette Broeckaert en Daan Janssens. Deze opname is niet in de handel verkrijgbaar.
Meer over Simon Steen-Andersen
Verder bij Kwadratuur
Interessante links