In de gnawacultuur uit West- en Noord-Afrika komen de Afrikaanse natuurgodsdiensten en het soefisme uit het Midden-Oosten samen. Het lichamelijke van het zwarte continent en de devotie van het Oosten zorgen daarbij voor een opmerkelijk opzwepende muzikale mix.
De traditie waarin Sekouba Traoré en zijn Bamanajagers staan, vindt haar wortels in Mali. De overlevering wil dat het de voorvaders van deze jagers waren die de lokale bevolking probeerden te beschermen tegen de oprukkende blanke kolonisator. Deze jagersgemeenschap – voor buitenstaanders een maatschappij van tovenarij – ligt aan de basis van de studie van geneeskrachtige planten, waarmee de jagers een grote kennis ontwikkelden van lokale flora.
Mahmoud Ghinia (ook: Ghania of Gania) heeft zijn thuishaven in het Marokkaanse Essaouira. Samen met Marrakech is dit 16de eeuwse vissersstadje één van de belangrijkste centra van de gnawamuziek, waarvan Ghinia één van de bekendste vertegenwoordigers is. Naast zijn activiteiten als sessiemuzikant in diverse Berberorkesten van Agadir bracht hij met zijn eigen ensemble verschillende albums uit en werkte hij samen met Bill Laswell.
Over de audio
'Sibayi' werd opgenomen op in mei 2000 in het Zuiderpershuis in Antwerpen en laat de groepen van Sekouba Traoré en Mahmoud Ghinia gecombineerd horen. Typerend voor het gnawa-geluid is het klepperende klank van de qraqebs (metalen castagnetten) en de repetitieve baslijn. Boven deze obsessieve begeleiding wordt een spel gespeeld van voor- en nazang waarbij de herhalingen bijdragen tot het trance-effect van het geheel. Iets voor het einde worden de zangstemmen stilgelegd en beginnen de instrumentalisten plots te versnellen, waarmee 'Sibayi' naar een climax gevoerd wordt.
Meer over Sekouba Traoré & Mahmoud Ghinia
Verder bij Kwadratuur
Interessante links