Van ver lijkt het een duo Thomas-Fox op een combinatie van muzikanten uit totaal verschillende werelden. Clayton Thomas zweert bij zijn honderd jaar oude contrabas, terwijl Robin Fox zijn heil zoekt in de technologie van de informatica.
Thomas studeerde bij zwaargewichten uit de wereld van de contrabas, zoals Henry Grimes (New York) en Peter Kowald (Duitsland) en deelde het podium met Alexander Von Schlippenbach, Hamid Drake en Axel Dorner. Hij is oprichter van het NOW Now Festival en leidt het 30-koppige elektro-akoestische Splinter Orchestra. Door speciale technieken en een heel fysieke manier van spelen gaat zijn basgeluid allerlei minder voor de hand liggende kanten uit. Net als zijn muzikale smaak, want op zijn MySpace geeft hij niet alleen Peter Brötzmann en Alexander von Schlippenbach op als muzikale invloeden, maar ook James Brown, Luigi Nono en Public Enemy.
Robin Fox beweegt zich in de wereld van de computermuziek. Momenteel werkt hij met een audiogestuurd lasersyteem. Hij bracht verschillende platen uit, waaronder 'Subastation', in duo met Clayton Thomas en was reeds te horen op het Wien Modern Festival, het Why Note? Festival in Dijon en Clayton Thomas' NOW Now Festival in Sydney.
Over de audio
In 'Shuffle' stapelt Fox verschillende gedaantes van Thomas' contrabas op elkaar. Zo zet het stuk in met een canonachtige structuur die de luisteraar een duidelijke houvast geeft. Wanneer het geluid voller wordt, gaan de lijnen meer door elkaar kronkelen en neemt de klank steeds wisselende vormen aan: golvende patronen, tremolo's, klankeffecten enz. Door de dichtheid van het geheel te veranderen blijft de muziek op verschillende fronten in beweging.
Meer over Robin Fox & Clayton Thomas
Verder bij Kwadratuur
Interessante links