Alsof tien van de meest gereputeerd muzikanten nog niet voldoende was, voegde Peter Brötzmann voor deze opname nog twee extra muzikanten toe aan zijn Chicago Tentet. Leider en saxofonist Peter Brötzmann (1941) is bij vrienden, vijanden en collega's dan ook niet voor niets bekend als de kolos van Wuppertal. Zijn artistieke levenswandel begint bij de plastische kunsten, maar teleurgesteld door de opleiding die hij hiertoe volgt, draait hij zich richting muzikale expressie. Als saxofonist speelt hij eerst klassieke swing en bebop, maar via componisten als John Cage en Stockhausen wordt vrijheid steeds belangrijker voor hem: freejazz en vrije improvisatie zullen van dan af zijn ding zijn. Dankzij een loodzwaar toerschema is hij zowel in de VS als in Europa of Japan te horen in bezettingen die variëren van duo's en trio's tot monsterensembles zoals dit Chicago Tentet. Deze formatie is niet meer of minder dan een allstarbezetting van muzikanten die stuk voor stuk hun eigen groepen leiden, maar die hier dienen onder het gezag van de kolos.
Joe McPhee (tp, tb); Jeb Bishop (tp); Roy Campbell (tp, flghn); Ken Vandermark (ts, kl); Mats Gustafsson (ts, bs); Mars Williams (as, ts); Peter Brötzmann (ts, kl, tarogato), Kent Kessler (b), William Parker (b, perc); Fred Lonberg-Holm (c, vl); Michael Zerang (d); Hamid Drake (d, perc, voc)

Over de audio

De één zal het pure chaos noemen, de ander goed benutte vrijheid, maar niemand kan en zal onverschillig blijven onder het duet dat zich hier ontrolt. Midden in de track 'Broken English' vliegen trompet en sax met elkaar in de clinch, geruggensteund door bas en drum. De twee solisten hebben aanvankelijk een eigen route, maar geraken daarna verstrengeld en pompen elkaar op, de stratosfeer in. Of hun extase van pijn of van uitbundige vreugde spreekt, doet er niet toe: het gaat door merg en been. Vooral de saxpartij snijdt elk gehoororgaan binnen, terwijl de trompet meermaals fladderend aanwezig is. Bij 'In detail' is (enigszins) te volgen hoe de twee hun solo opbouwen, op elkaar reageren en hoe voornamelijk de sax zich aanpast aan de binnensluipende begeleiding. Begin en einde van dit fragment laten trouwens goed horen welke discipline er binnen het collectief heerst, ondanks de buitensporige uitbarstingen.

Meer over Peter Brötzmann Chicago Tentet Plus Two


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.