Paolo Angeli maakt nu vooral naam als solomuzikant op geprepareerde Sardijnse gitaar, maar begon zijn muzikale carrière eerder conventioneel met lessen van zijn vader. In 1989 gaf hij een mogelijke carrière in de zeevaart op en vertrok hij naar Bologna. Daar studeerde hij af aan de kunstfaculteit van de plaatselijke universiteit met een thesis over de volksmuziek van Sardinië, een domein waar hij tot op vandaag als onderzoeker mee bezig is. Voor het zover was belandde hij bij de groep Laboratorio di Musica & Immagine waarmee hij tot in 1997 te horen was en waarmee hij drie cd’s uitbracht. Voor zijn vertrek bij deze band was hij ook in andere groepen beland: nu eens als tubaspeler, dan weer als drummer of zanger.
In de jaren 1996-1997 begon hij soloconcerten te geven op geprepareerde Sardijnse gitaar, een context waarin hij verschillende cd’s uitbracht: ‘Linee di Fuga’, ‘Dove Dormono Gli Autobus’, ‘Bucato’, ‘Nita’, ‘Tessuti’ (met composities van Fred Frith en Björk) en ‘Tibi’. Dit laatste album bevat een dvd-deel, waarop te zien is hoe Angeli zijn Sardijnse gitaar bewerkt.
Paolo Angelis speelde samen met muzikanten als Jon Rose, Otomo Yoshide, Frank Schulte, Elliot Sharp, Carlo Actis Dato en Antonello Salis en is artistiek leider van het festival Isole che Parlano.
In 1993 verscheen ‘Debut’, Björks derde plaat onder eigen naam, maar haar eerste na de split van de Sugarcubes. Op dit album is ook ‘One Day’ te horen dat door Paolo Angeli gereduceerd wordt tot een eenmansversie. Al is gereduceerd hier dan voornamelijk van toepassing op het melodische materiaal. Dat wordt gespeeld in geconcentreerde vorm, waardoor de mysterieus-mystieke omkadering extra aandacht krijgt. De oosterse sfeer van Björks versie zoals te horen tijdens MTV Unplugged is hier namelijk onverminderd aanwezig, niettegenstaande Angeli er alleen voor staat.
Een eerste flard melodie is te horen in een rinkelende klank (0’36” en 0’47”) en pas daarna verschijnt er een nieuwe melodie in “zuivere” gedaante (1’01”). Dit procedé wordt herhaald, waarna de track terug in de mysterieuze nevel wegzinkt om vanaf 2’50” Björk even in middeleeuwse gedaante op te voeren.