Oscar Bianchi (1975) studeerde compositie, koormuziek, directie en elektronische muziek aan de conservatoria van zijn geboortestad Milaan en Bologna. Daarnaast volgde hij lessen akoestiek, jazz en filmmuziek. In 2003 week Bianchi uit naar Frankrijk om een jaar te werken aan het IRCAM en momenteel is hij woonachtig in New York. In 2005 werd hem de Gaudeamus Prijs toegekend en zijn werken werden gespeeld door ensembles als Klangforum Wien, het Ensemble Modern, Ictus (waarmee hij intensief samenwerkte tussen 2005 en 2007), Les Percussions de Strasbourg, het Nieuw Ensemble, Neue Vocalsolisten Stuttgart en het Ensemble l'Itinéraire.
Over de audio
In het derde deel van Matra buit Oscar Bianchi de diverse mogelijkheden van de menselijke stem uit: solo of in koorverband wordt er gezongen, gesproken, gescandeerd, gehijgd of geademd wat in combinatie met de instrumenten voor een fascinerend klankbeeld zorgt. Aanvankelijk draait het stuk op ritme, maar geleidelijk aan gaat de componist melodie en harmonie invoeren waardoor referenties ontstaan naar roterende Indische melodieën, close harmony zang en klassieke koorpassages. Door optimaal gebruik te maken van de tegenstelling tussen mannen- en vrouwenstemmen weet Bianchi het klankpalet nog uit te breiden.
Het stuk zet in met een regelmatig metrum waardoor Bianchi de luisteraar gemakkelijk in de muziek trekt. Bovendien hanteert hij herkenbare motieven die herhaald en verwerkt worden, waardoor Matra een opvallend toegankelijk werk wordt. Later laat hij het tempo soms los, of gaat de muziek versnellen en vertragen, waarmee het vaste kader gebroken wordt.
Deze opname van Mantra werd gemaakt op 12 oktober 2007 op het Festival Musica (Straatsburg) en is niet in de handel verkrijgbaar.
Meer over Oscar Bianchi
Verder bij Kwadratuur
Interessante links