Border Community is één van de nieuwe hippe, Engelse elektronicalabels die grenzen verlegt. Wonderkind Nathan Fake is, mede dankzij een dijk van een dancehit vorig jaar, zowat de vaandeldrager van deze platenfirma. Omwille van enkele voorafgaande hippe singles en ep's werd naar zijn debuut 'Drowning in a Sea of Love' reikhalzend uitgekeken. Groot is dan ook de verrassing wanneer blijkt dat de cd veelal uit downtempo sfeermakerij bestaat die terug doet denken aan Warp toestanden a la Black Dog of Boards of Canada. Niet dat Fake daarmee durft teleur te stellen, wel integendeel. De man weet op een unieke manier diepgelaagde gitaartapijten te vervormen en gebruikt die als ruisende basisingrediënten voor zijn climaxmuziek. Een dik uur lang zweeft deze prille elektronicameester dan ook ergens in een uniek universum dat uit vele verschillende, subtiele dimensies bestaat. Dromerige ambientstukken steken af tegen beloftevolle triphopnummers en intrigerende noiselandschappen. Met deze laatste zorgt Nathan Fake regelmatig voor gepassioneerde hoogtepunten die al eens richting postrock neigen. Het is daarmee een groot vraagteken of 'Drowning in a Sea of Love' nu een instrumentale indieplaat of een gitaargelaagde elektronicaplaat is.
Over de audio
'Grandfathered' geeft een mooi voorbeeld van dat typische Nathan Fake geluid. Een beetje enerverend geloopte, schuifelende samples worden in vierkwartsmaat herhaald. Telkenmale haalt de elektronicameester er echter andere, sfeermakende geluidjes bij, laat hij dit basisgeluid wegdraaien of brengt hij nieuwe elementen naar voren. Het eindresultaat is een wentelende, zichzelf herhalende track die in verschillende sferen belandt. Overstuurde, vals klinkende gitaarmuren, pure ruis of vrolijk op en neer wippende elektronische lichtvoetigheden geven het nummer telkenmale een nieuw karakter en tonen dat ook nu weer Nathan Fake slechts enkele richtingen aangeeft die hij zou kunnen uitgaan. De man zweert op het podium immers bij live muziek in plaats van bij draaitafelkunsten en dat valt te merken. De ondersteuning met live ingespeelde, uit de rock ontleende drumpartijen zorgt voor een nóg grotere dynamiek en zet de climax met overstelpende gitaargeluiden netjes in de verf. Zo wordt het overduidelijk dat de man perfect weet waarmee hij bezig is en een nieuwe wereld gecreëerd heeft waarvan nog maar een tipje van de sluier gelicht is.
Meer over Nathan Fake
Verder bij Kwadratuur
Interessante links