Drummer Mike Reed werd geboren in Duitsland, maar groeide op in Evanston, net buiten Chicago. De muziek van deze voor de jazz (en andere muziek) zo belangrijke stad vormt de kern van het project ‘People, Places & Things’ dat gespreid over drie cd’s terugkijkt naar de jazz uit het Chicago van de tweede helft van de jaren ’50. Het basiskwartet waarmee Reed zijn zelfverklaarde “muzikale scriptie” aanvangt, bestaat uit
Reed zelf, saxofonisten Tim Haldeman en Greg Ward en bassist Jason Roebke. Op ‘Proliferation’ uit 2008 zijn ze te horen in enkele nummers van Reed, maar vooral in composities van o.a. Sun Ra, Wilbur Campbell en Wilbur Ware. Voor de tweede plaat ‘About Us’ komen saxofonist David Boykin, trombonist Jeb Bishop en gitarist Jeff Parker meespelen. Het repertoire bestaat nu integraal uit stukken van de bandleden.
Voor ‘Stories and Negotiations’, de laatste plaat van de trilogie, wordt de band vergroot tot een octet, met naast het vaste viertal opnieuw Jeb Bishop en ook enkele veteranen uit de jazzscene van Chicago: trompettist Art Hoyle, tenorsaxofonist Ira Sullivan en trombonist Julian Priester. De opnames voor dit live album werden gemaakt in het Millennium Park in Chicago, eind augustus 2008.

Over de audio

‘El is a Sound of Joy’ is een compositie van Sun Ra, door hemzelf opgenomen in 1957 (maar pas verschenen op ‘Sound of Joy’ in 1968) met o.a. Hoyle en Priester. Het nummer laat niet alleen zien hoe zelfstandig en gegroepeerd muzikanten kunnen functioneren, het biedt ook een uitgelezen kans om de verschillen in de sound van de twee trombonisten te horen: de wat ruwere Bishop versus de hele cleane Priester.
Het stuk begint met een melodie in de tenorsax die bij elke herhaling het gezelschap krijgt van een extra tegenstem, tot er een polyfoon kwartet gevormd is. Deze melodie gaat ook door wanneer Reed de rest van de bende binnenlaat, waardoor er nog meer verschillende lagen in de muziek hoorbaar worden. Plots is er een opvallende eensgezindheid en treffen de muzikanten elkaar in een unisono thema met strak afgelijnde reacties, een gebruik dat heel herkenbaar is uit de wereld van de big bands.
Pas daarna komt de weg open te liggen voor de solerende trombones, waarbij Bishop de spits afbijt: eerst alleen op de rug van de swingende ritmetandem Reed-Roebke, daarna met de unisonomelodie als tegenhanger. Wanneer Priester voor het voetlicht komt, krijgt hij aanvankelijk ook alleen het gezelschap van drums en bas, maar later duikt plots de beginmelodie van de tenorsax opnieuw op en net als in het begin wordt die geleidelijk aan aangevuld met extra contrapuntische stemmen, tot de muziek een bijna religieuze extase bereikt. Van dan af plooit het stuk terug tot vrijwel alleen de beginmelodie overblijft.

Meer over Mike Reed’s People, Places & Things


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.