Pianist Matthew Shipp is voornamelijk actief in het freejazz en avant-garde milieu, waar hij een reputatie geniet van uitzonderlijk muzikant, bandleider en componist. Hij is echter niet alleen terug te vinden in de voor jazz typische standaardbezettingen. Zo nam hij met het Matthew Shipp String Trio, dat voorts bestaat uit violist Mat Maneri en bassist William Parker, reeds enkele platen op. Ook als sideman laat de Amerikaanse pianist zich gelden. Sinds de vroege jaren negentig is hij bijvoorbeeld een vaste pion in het kwartet rond saxofonist David S. Ware. Shipp schuwt de occasionele uitstapjes naar meer toegankelijke genres zeker niet. In 2003 maakte hij een album met de hiphopgroep Antipop Consortium en hij is onder andere ook te horen op 'Optometry' van dj Spooky. Deze werden beiden uitgebracht in de Blue Series van het Thirsty Ear label, waar eind 2007 ook het album 'Piano Vortex' van Matthew Shipp op verscheen. Hierop keert de Amerikaanse pianist op zijn manier terug naar de roots van de pianojazz, met aan zijn zijde contrabassist Joe Morris en drummer Whit Dickey.
Het is geen toeval dat zoveel van Shipp's muziek op Thirsty Ear verschijnt. Hij is namelijk curator van de bovengenoemde Blue Series van het label. Dat komt erop neer dat hij steeds een vinger heeft in de geplande opnameprojecten, zoals het aanbrengen van nieuwe artiesten.
Over de audio
'Nooks and Corners' is een typerend nummer voor de rest van het album. Matthew Shipp legt zich vooral toe op het herhalen van pianofrasen door er steeds een ander aspect van te belichten. Zo worden tempo en frasering wel eens gewijzigd waardoor de korte thema's doorheen het nummer een andere betekenis krijgen. De opeenvolgende notenreeksen worden werkelijk helemaal uitgehold. Joe Morris beperkt zich op de contrabas vooral tot eigenzinnig aanklampen terwijl Whit Dickey een simpel ritme onderhoudt dat slechts af en toe van spoor verandert. Het is een kort maar koppig nummer dat de kracht van herhaling illustreert.
Meer over Matthew Shipp
Verder bij Kwadratuur