Voor de in 1959 in Verona geboren Marco Stroppa is de computer geen noodzakelijk kwaad of een apparaat dat hij noodgedwongen moest leren beheersen. Hij behoort immers tot de generatie componisten voor wie informatica deel uitmaakte van hun opleiding. Zo studeerde hij in Verona, Milaan en Venetië naast piano, koorleiding, en compositie ook elektronische muziek en schreef zijn eerste elektro-akoestische compositie ('Traiettoria' voor piano en door een computer gegenereerde geluiden) reeds in de eerste helft van de jaren '80. De invloed van de technologie werd nog aangescherpt toen hij in 1984 naar de VS trok om les te volgen aan het Massachusetts Institute of Technology Media Laboratory: computermuziek, computerwetenschappen, cognitieve psychologie en kunstmatige intelligentie.
Vanaf 1982 was hij op vraag van Pierre Boulez ook verbonden aan het prestigieuze IRCAM (Parijs) waar hij van 1987 tot 1990 de afdeling muzikaal onderzoek leidde.
In het laatste decennium van de 20ste eeuw besloot hij echter om deze functie neer te leggen en zich volledig toe te leggen op het componeren (voor allerlei bezettingen), het onderzoek en het lesgeven, ondermeer aan de conservatoria en Parijs, Lyon en Stuttgart, waar hij opvolger werd van Helmut Lachenmann.
Over de audio
In 'Spirali' (1987-1988) maakt Marco Stroppa gebruik van de mogelijkheden die de spatialisatie van het geluid hem te bieden heeft. Het resultaat culmineert niet in opzichtige effecten, maar in een ruimtelijke gewaarwording van de klank, iets wat zelfs in een stereo cd-opname hoorbaar wordt.
Het muzikale materiaal van 'Spirali' is eerder beperkt. Lange tonen en tremolo's vormen de basisingrediënten. Met de spatialisatie en de uitgekiende harmonisering weet Stroppa echter een ongewoon rijk geluid neer te leggen, een effect waar doorgaans een strijkersectie van symfonische afmetingen voor nodig is.
Door dit geluid en het eenvoudige materiaal is 'Spirali' een werk dat zowel de "specialist" als de "leek" kan aanspreken: een bij momenten verbluffende geluidstrip die echter meer te bieden heeft dan alleen die auditieve gewaarwording. Meer hierover bij In detail.
Meer over Marco Stroppa
Verder bij Kwadratuur
Interessante links