Majid Bekkas wil de "blues van Afrika", de gnawamuziek, voorzichtig bestuiven met elementen uit de Westerse blues en jazz. Gnawa is een mystieke muziekvorm die ontstaan is uit de wortels van de Gnawa, afstammelingen van slaven uit de sub-Sahara. De muziek is een deel van een rituele verlossing voor lichaam en geest. Ze ambieert therapeutische effecten en combineert elementen uit de Islam met elementen uit de Afrikaanse cultuur.
Bekkas leerde de bezieling en de techniek van zijn grootmeester Ba Houmane. Zijn kennis van de traditionele Noord-Afrikaanse muziek wordt verrijkt met een rijke ervaring bij jazzhelden als Archie Shepp, Peter Brötzmann, Louis Sclavis en Flavio Boltro. Deze Boltro is ook te horen op 'Mogador'. Met heldere, lyrische fraseringen geeft hij het oergevoel van de gnawa een romantisch randje. Zijn solo's zullen echter nooit het hypnotiserende, "genezende" karkater van de composities verstoren.
Over de audio
'Mogador' is een erg lang nummer (9'24") dat een ode is aan de hoofdstad van gnawa, Essaouira ofte Mogador. Het nummer is een eigen compositie en vertrekt vanuit een meditatieve oudmelodie die aangevuld wordt door een melancholische elektrische gitaar. Wanneer het sologedeelte is afgelopen speelt Bekkas een repetitieve, hypnotiserende melodie. Het thema wordt aangevuld met de nei (een oriëntaalse fluit) van Rachid Zeroual. Deze veroorzaakt met enkele winderige noten een etherische sfeer. De percussie werkt rustgevend en probeert samen met de herhalende oudpartij een trance op te wekken. Het opvallendst aan dit nummer is echter de uiterst melodieuze trompet solo van Boltro. Steeds naar de achtergrond gemixt, ondersteund hij nu eens het trance-effect met antwoorden op oud en fluit, om dan plots met een flexibiliteit door de intervallen te klieven.
Meer over Majid Bekkas
Verder bij Kwadratuur
Interessante links