Uit de samenwerking van Kurt Weill en Bertolt Brecht zijn naast vele liederen ook een aantal werken voor muziektheater voortgekomen. Hun eerste grote succes, 'Die Dreigroschenoper', is gebaseerd op de 18de eeuwse Engelse ballad 'The Beggar's Opera'. Vanaf de eerste opvoering, op 31 augustus 1928 in Berlijn, was het publiek gewonnen voor deze opera, die bevolkt wordt door diverse figuren uit de Londense onderwereld. Roverskapitein Macheath (Mackie Messer) is in het geheim getrouwd met Polly, de dochter van bedelaar Peachum. Die is daar niet mee gediend en probeert Macheath aan de galg krijgen. Wanneer die aan het einde van de opera uiteindelijk gevangen is, lijkt zijn laatste uur geslagen te hebben. Hij krijgt echter amnestie en wordt in de adelstand verheven.
Over de audio
Van alle songs uit de 'Dreigroschenoper' is de 'Moritat von Mackie Messer' allicht de populairste, wat de ontelbare covers ervan bewijzen. Louis Armstrong, Nick Cave of Robbie Williams zijn maar enkele namen die zich er met wisselend succes aan hebben gewaagd.
Het lied komt helemaal aan het begin van de opera. Mackie Messer wordt vergeleken met een haai, waarna over zijn misdaden wordt verteld en het feit wordt aangeklaagd dat hij steeds weet te ontkomen. De Duitse tekst is op zichzelf al een toonbeeld van ironie en bijtend sarcasme, maar Bertolt Brecht zelf doet er in deze zeldzame uitvoering nog een schepje bij. Voeg daarbij de swingende begeleiding met jazzband, en je hebt een modeluitvoering...
Meer over Kurt Weill
Verder bij Kwadratuur
Interessante links