Wie aan de carrière van Kris Defoort een rechte hoek wil krijgen, mag het proberen. Niet alleen laveert hij moeiteloos tussen verschillende stijlen, hij is er ook niet de man naar om te kiezen voor uitsluitend het spelen of het componeren. Defoort werd geboren in 1959 in Brugge en studeerde vanaf 1978 aan het conservatorium van Antwerpen waar hij blokfluit en oude muziek volgde bij onder andere Jos van Immerseel. Vier jaar later trok hij naar Luik waar hij het over een heel andere boeg gooide: jazz en hedendaagse muziek brachten hem in de klassen van ondermeer Frederic Rzewski en Philippe Boesmans. Tijdens zijn studies in Luik was Defoort actief als jazzpianist in Diva Smiles, een kwintet waarmee hij de jazzwedstrijd van de provincie Luik won en in 1986 een album opname.
Een jaar later begon er een nieuw hoofdstuk in zijn muzikale ontdekkingstocht. Na Antwerpen en Luik toog Defoort naar New York waar hij les volgde bij Fred Hersch en Paul Bley, samenspeelde met onder andere Jack DeJohnette en Reggie Workman en uiteindelijk op wereldtournee trok met de Lionel Hampton Big Band. In 1991 richtte Defoort, terug in België, KD's Basement Party op, een band die in 1992 met 'Sketches of Belgium' voor de eerste release op het nu welbekende W.E.R.F.-label tekende. Het zou niet Defoorts laatste band worden. In de jaren die volgden zagen het trio KD's Decade, Kris Defoort & Dreamtime en een eigen kwartet (met Mark Turner op sax, Nicolas Thys op bas en drummer Jim Black) het levenslicht.
Als componist begon zijn carrière midden de jaren '90 pas echt goed op dreef te komen. In 1995 schreef hij samen met Fabrizio Cassol (Aka Moon) 'Variations On A Love Supreme', gebaseerd op de John Coltrane klassieker. Drie jaar later verbond hij zich als componist aan Het Muziek Lod en in 2001 ging zijn opera 'The Woman Who Walked Into Doors' in première. 2006 wierp weer een nieuw licht op de muziek van Defoort, met 'Dedicatio' dat het plichtwerk werd voor de halve finales van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano (editie 2007).
Over de audio
'Dedicatio' werd geschreven op verzoek van pianist Jan Michiels en bestaat uit een verschillende pianostukken, opgedragen aan mensen die Defoort nauw aan het hart liggen. Het werk ging in première op 19 december 2006 in het Kaaitheater in Brussel. De opname die hier te horen is werd gerealiseerd tijdens het KlaraFestival van Vlaanderen op 3 september 2007 door Jan Michiels.
Wie er nog aan zou twijfelen dat het impressionisme en de jazztraditie heel wat raakpunten hebben, zal na 'Dedicatio' het verweer kunnen staken. In de slotminuten van dit werk passeren verschillende gezichten van de klassieke muziekstijl en de jazz. Het verbrokkelde begin met de nerveuze uithalen roept niet alleen de geest op Debussy's 'Minstrels' – zij het dan in een wat meer gebeten versie – maar knipoogt ook naar de muziek van Thelonious Monk. Na goed een minuut verzacht de muziek van karakter, maar snel daarna wordt er weer stevig geklaterd, waarna dit deel neergelegd wordt in lang nazinderende klanken.
Na drie minuten trekt Defoort een heel andere kaart. Met de semi-dissonante akkoorden haalt hij een van de archetypische impressionistische stijlkenmerken van stal, maar ook hier is de stap naar de songcultuur van de jazz niet meer dan een kleine beweging, zoals op sommige momenten maar al te goed hoorbaar is.
Met dank aan Klara voor het ter beschikking stellen van de opname.
Meer over Kris Defoort
Verder bij Kwadratuur
Interessante links