Na samengewerkt te hebben met dEUS, Ictus en Ghinzu is Kris Dane nu bezig om de wereld onder zijn eigen naam te veroveren. Met een debuutplaat als 'Songs of Crime and Passion' heeft hij alvast een mooie start gemaakt. Het album ontroert met een gevoelige en verrassend rijpe klank, die duidelijk verankerd zit in Amerikaanse grond. Dane is de Vlaamse klei ontgroeid en mikt met nummers als 'The Blues of a Blind Man' naar een plaatsje tussen de groten.
Over de audio
Net zoals het grootste deel van 'Songs of Crime and Passion' is 'The Blues of a Blind Man' een rustig nummer. Dane voelt de nood niet om elk hoekje van zijn songs vol te steken, liever kiest hij voor subtiele maar rake arrangementen. Tekenend daarvoor is hier het orgel dat in het begin van het nummer de soulvolle toon zet, om daarna naar de achtergrond verplaatst te worden, waar het voor een mooie basis zorgt. Meer naar het einde hint het orgel naar een voorzichtige solo. De backing vocals van Melanie en Catherine De Biasio zorgen er voor dat Dane's song warm en vol klinkt. Tegelijkertijd gaan ze ook ingenieus in dialoog met de zang van Kris Dane zelf, die steeds centraal blijft staan. Met zijn gevoelige vibrato brengt Dane een pakkende tekst, waarin de
blind man vooral liefde moet ontberen. Kris Dane combineert vakmanschap met emotie en net dat is het dat van 'The Blues of a Blind Man' zo'n sterk nummer maakt.
Meer over Kris Dane
Verder bij Kwadratuur
Interessante links