Köhn is het pseudoniem waaronder Jürgen De Blonde (tevens lid van de Portables) sinds 1997 een van de meest vooraanstaande elektronicamuzikanten van België werd. Het bracht hem in de belangrijke concertzalen (AB, Vooruit), maar ook op het podium van Pukkelpop. De muziek van De Blonde - nu eens dansbaar, dan weer heel uitgesproken melodisch of abstract – kan dan ook in verschillende settings werken.
De Blonde’s releases verscheen op labels als Tomlab, Studiomuscle en Western Vinyl, maar zijn pseudoniem Köhn zal vooral verbonden blijven met het Belgische Kraak. Hier verschenen in 1998 en 1999 zijn eerste cd’s. Het indrukwekkende dubbelalbum ‘Koen’, waarop Köhn liet horen hoe breed zijn elektronisch spectrum was, kwam uit in 2002. Na zijn muziek voor de film ‘S*CKMYP’ (2004) van Kurt d'Haeseleer werd het qua opnames wat stiller, tot hij in 2009 met ‘We Need More Space in the Cosmos’ op de proppen kwam, meteen een terugkeer naar een oude liefde: de synthesizer.
Gevraagd naar van wanneer ‘Positive’ dateert, moet De Blonde eens goed nadenken om uiteindelijk uit te komen bij 2009. Waarschijnlijk. Wat hij wel nog weet is dat de inspiratie voor de herhaalde basisloop kwam van Carl Orffs ‘O Fortuna’, het overbekende openings- en slotdeel van de Carmina Burana.
Vertrekkend van deze basis bouwt De Blonde geleidelijk aan de muziek op, soms maar in details hoorbaar (de bas die iets intenser wordt vanaf 0:17 of het hoge pulsgeluid vanaf 0:35), soms in stapjes (de hogere klank die elke 2 seconden hoorbaar is bij het herhalen van de basisloop blijkt vanaf 0:26 de beginnoot van een kleine melodie) en soms niet te missen, zoals de stuiterende beatklanken vanaf 0:44. De opbouw gaat door tot op 2:03 plots de basisloop wegvalt. Meteen het teken dat ‘Positive’ afgebouwd zal worden.
‘Positive’ is niet in de handel verkrijgbaar.