Karel Goeyvaerts geldt als de belangrijkste Belgische componist van de twintigste eeuw. Hij werd geboren in 1923 en studeerde aan het conservatorium van Antwerpen. Van 1947 en 1950 week hij uit naar Parijs, waar hij aan het Conservatoire National les volgde bij Darius Milhaud (compositie) en Olivier Messiaen (analyse).
Als grondlegger van het serialisme had Goeyvaerts een grote invloed op de in 2007 overleden componist Karlheinz Stockhausen, die samen met Goeyvaerts een van de pioniers van de elektronische muziek was. In 1957 trok Goeyvaerts zich terug uit het muziekleven, maar bleef wel componeren. Dertien jaar later werd hij artistiek directeur van het Instituut voor Psycho-acoustica en Elektronische Muziek (IPEM) in Gent en vanaf 1974 was hij verantwoordelijk voor de producties nieuwe muziek van de toenmalige klassieke muziekzender van de Belgische openbare omroep: Radio 3. In 1985 werd hij voorzitter van de Internationale Componisten Tribune van UNESCO en een jaar voor zijn dood in 1993 werd hij de eerste titularis van de KBC-leerstoel nieuwe muziek van de afdeling musicologie aan de Leuvense universiteit.
Goeyvaerts heeft tijdens zijn carrière opmerkelijke stilistische ontwikkelingen doorgemaakt waarbij het objectieve en rationele van het serialisme geleidelijk aan plaats ruimde voor introspectie en intuïtie en waarbij het repetitieve en zelfs het tonale een plaats kregen.
Over de audio
Karel Goeyvaerts schreef zijn vijf litanies tussen 1979 en 1982. In deze door Goeyvaerts expliciet als riten gedachte werken is zijn terugkeer naar het emotionele, menselijke element duidelijk te horen. De componist heeft terug vertrouwen in de mens na een periode (in de nasleep van de Tweede wereldoorlog) waar alle heil in het intellectuele gezocht werd. Tonaliteit, herhaling en een duidelijke vormgeving domineren het klankbeeld, waarmee de stukken de voorlopers genoemd mogen worden van Goeyvaerts opera 'Aquarius'.
'Litanie 2' is geschreven voor drie slagwerkers en is in grote lijnen opgevat als een ronde: strofes worden onderbroken door een kort refrein, waarbij elke strofe een andere bezetting krijgt.
'Litanie 2' werd opgedragen aan Allen Otte's percussie groep.
Meer over Karel Goeyvaerts
Verder bij Kwadratuur
Interessante links