“It used to feel a lot more like we were living in the shadow of New York. Now, I really feels like it’s solidly its own thing” Met deze woorden, die te lezen staan in een recent nummer van het magazine INTO, maakt cornettist Josh Berman duidelijk dat de nieuwe jazzscene in Chicago er een is met een heel eigen gezicht. Net als Jason Stein, Jeb Bishop, Mike Reed en vele anderen maakt Berman deel uit van deze boeiende jazzbeweging, die ondertussen in de hele wereld furore maakt dankzij vaandeldragers als Ken Vandermark en Rob Mazurek. Bermans eigen band Old Idea verenigt met Keefe Jackson, Jason Adasiewicz, Nori Tanaka en Anton Hatwich enkele van de interessantste musici uit Chicago. Op het debuutalbum van dit kwintet (dat simpelweg ‘Old Idea’ werd genoemd) weerklinken echo’s van de oude meesters. Vroege Sun Ra, Andrew Hill en Eric Dolphy zijn duidelijke referenties, maar staan niet zozeer model voor het muzikale resultaat. Berman en co brouwen jazz via een origineel recept, met eigen composities waarin de grens tussen improvisatie en uitgeschreven partijen wordt verkend.
‘Let’s Pretend’ kent een opvallend “traditionele” start via een sloom swingend thema, dat echter al snel wordt opgevolgd door enkele naar beneden dwarrelende, unisono gespeelde notenreeksen, die eveneens als een thema fungeren. Dit stuk leidt drie lange solopassages in van achtereenvolgens Keefe Jackson op tenorsax, Jason Adasiewicz op vibrafoon en Josh Berman op cornet. Ondertussen mogen bassist Anton Hatwich en drummer Nori Tanaka zich beheerst uitleven in de begeleiding. Ze weten de vlam in de pijp te houden via allerlei creatieve impulsen, zoals een subtiele verdubbeling van het swingende tempo tijdens de solo van Jackson of door drukke en verhakkelde partijen af te wisselen met vlotte loopjes.