Het Tirzah-Quartet bestaat uit vier Belgische, klassiek geschoolde muzikanten die bewerkingen spelen van John Zorns ‘Filmworks’- cd’s. Spilfiguur van het ensemble is gitarist, bassist en arrangeur Jan Van de Perre. Die gebruikte Zorns muziek aanvankelijk als lesmateriaal voor zijn leerlingen gitaar, maar bewerkte die later voor uitgebreidere bezetting. Toen Zorn in 2011 de titel Artium Gandensis kreeg uitgereikt op de Hogeschool Gent, was het Tarizah-Quartet te horen op het ereconcert ter gelegenheid van de ceremonie.
Naast Van de Perre bestaat het Tirzah-Quartet uit Eva Vermeeren (viool), Herlinde Verheyden (cello) en Karen Peeters (harp). Het ensemble is genoemd naar een compositie die John Zorn schreef voor zijn Masada kwartet, te horen op ‘Beit’ de tweede cd uit de Masada-reeks.
'Nostalgia' uit John Zorns soundtrack voor de documentaire 'In the Mirror of Maya Deren' (de originele versie is te horen op 'Filmworks X') door het Tirzah-Quartet.
Gitarist Jan Van de Perre over de bewerking van 'Nostalgia':
Maya Derens familie ontvluchtte Kiev, Oekraïne in 1922 na een aantal antisemitische pogroms. Ze kwam terecht in New York en werd een belangrijke pionier in de experimentele filmkunst en een veelzijdige avant-garde kunstenares die nog steeds blijft fascineren. Ook John Zorn vond inspiratie in de figuur van Deren en schreef in 2002 maar wat graag de soundtrack voor een documentaire over haar.
Gevoelens van ontheemding worden in het nummer ‘Nostalgia' door Zorn bijzonder tastbaar gemaakt in een melancholisch thema: verbeeldt dit thema de heimwee van Maya Deren naar haar Joods-Russische roots? Zorn weet in elk geval wat ontheemding is. In de jaren '80 leefde hij een tijd in het grootstedelijke Japan en ondervond daar aan den lijve wat vervreemding kan zijn. Het werd een scharniermoment voor hem en zijn kunst. Hij ging op zoek naar zijn identiteit en zijn Joodse roots en vond hier een nieuwe, ongekende creatieve voedingsbodem. De volgende decennia ontstond een rijke schat aan nieuwe muziek: Masada, Book of Angels en talloze aanverwante projecten.
'Nostalgia' heeft twee tegengestelde thema's: een rustig, modaal thema dat zijn naam alle eer aandoet. Daarnaast een meer opzwepende melodie die wat joods-Russisch klinkt en waar een groot verlangen uit spreekt.
In de solopassages spelen Eva, Herlinde en Karen melodieën vol Sehnsucht naar elkaar toe, reikhalzend naar contact. Deze muzikale lijnen vertrekken vanuit een isolement en streven naar verbinding. Misschien staan ze voor de ontheemde mens, verlangend naar thuiskomen? John Zorn vond deze helende verbondenheid uiteindelijk zelf in een bont gezelschap van vrienden/muzikanten waarvan hij de peetvader werd. Het genereuze engagement voor deze gemeenschap maakt van Zorn een echte 'Tzadik': niet alleen de naam van John Zorns eigen label, maar in de joodse traditie ook iemand met grote spirituele autoriteit, zoals Bijbelse figuren of spirituele meesters. Tirzah is erg blij om een beetje deel te mogen zijn van de Zorn-familie.
'Nostalgia' werd opgenomen op 20 juni in De Singer (Rijkervorsel) en is niet in de handel verkrijgbaar.