Cage werd geboren in 1912 in Los Angeles en kreeg zijn eerste pianolessen op vierjarige leeftijd. Na de high school trok Cage naar het Pomona College in Claremount, maar teleurgesteld door de opleiding verliet hij die school al snel. Hij vertrok naar Europa waar hij in contact kwam met de muziek van componisten als Stravinsky, Hindemith en Bach.
Terug in de VS (1931) nam hij compositielessen bij Henry Cowell en Arnold Schoenberg en al snel vond zijn onorthodoxe persoonlijkheid een weg naar zijn muziek. Na opvallende composities voor slagwerk geschreven te hebben, ontwikkelde hij de prepared piano. Die gebruikt hij om in de jaren '40 als begeleiding bij dansvoorstellingen, voornamelijk die van Merce Cunningham, de danser en choreograaf die later ook zijn levensgezel zou worden. Vanaf de jaren '50 wordt zijn muziek nog experimenteler en leek hij alle zekerheden in vraag te willen stellen. De rolverdelingen tussen muzikanten onderling, tussen componist en uitvoerder, tussen publiek en uitvoerder en tussen stilte en geluid ('4'33"') worden overhoop gehaald. Het toeval kreeg een belangrijke plaats in zijn werken ('Music of Changes') en vaak liet hij de uitvoerder(s) de vrijheid om zelf essentiële keuzes te maken voor zijn werken. Cage overleed in 1992.
Het denken over en de muziek van Cage hebben een onuitwisbare invloed gehad op de verdere ontwikkeling van de Westerse muziek: klassiek, jazz, elektronica of rock.
Over de audio
De 'Sonatas and Interludes' vormen het meest omvangrijke werk dat Cage geschreven heeft voor de prepared piano. Door hout, bamboe, schroeven en ander materialen tussen de snaren aan te brengen, ontstaat er een exotische klank die sterk verwant is met de Indonesische gamelanorkesten. Vormelijk verwijst zijn muziek echter overduidelijk naar de klassieke, westerse muziektraditie met duidelijke en terugkerende melodielijnen en harmonieën.
Dit laatst is zeker het geval in de Sonata XII die eenvoudigweg bestaat uit twee delen die herhaald worden (AABB). Door de specifieke klank van de prepared piano worden deze referenties enigszins verdoezeld, maar niet zodanig dat ze moeilijk traceerbaar zouden worden.
Cage werkte van februari 1946 tot maart 1948 aan de 'Sonatas and Interludes'. De eerste stukken van het werk werden in 1946 voorgesteld door de pianist Maro Ajemian, aan wie ze ook opgedragen waren. De creatie van de hele cyclus werd door Cage zelf gespeeld in Black Mountain College, 1948.
Meer over John Cage
Verder bij Kwadratuur
Interessante links