Na Schubert is Brahms dé liedcomponist bij uitstek. Hij zou evenveel liederen hebben nagelaten als Schubert (zo'n 600 liederen), ware het niet dat hij zeer kritisch en streng was voor zichzelf. Zijn erfenis bedraagt op vocaal gebied een slordige 200 liederen, samen met nog 20 duo's en 60 vocale kwartetten. De bundel waartoe de audiotrack behoort, 'Sieben Lieder', bestaat allemaal uit zogenaamde Mädchenlieder. Dit zijn liederen waarvan de tekst over het zijn en denken van jonge meisjes gaat. Aangezien het algemeen thema een volks karakter heeft, past Brahms zijn componeerstijl aan en schrijft hij liederen met een eenvoudige refreinstructuur. Ook de melodie is eenvoudig van opbouw en meestal vrolijk en frivool. Deze liedbundel schreef Brahms toen hij de vijftig reeds langs was, maar het is te horen dat hij zich zijn jeugd en de meisjes van toen nog zeer levendig kon voorstellen.

Over de audio

'Beim Abschied' gaat over een jongen met liefdesverdriet. Maar aangezien het hier over een 'Mädchen' gaat, is het maar kalverliefde en is het verdriet minder diep. Het klinkt dan ook vrolijk en opgewekt, hoewel een cynische ondertoon wel te ontdekken is. Dit mede dankzij de expressieve vertolking van Andreas Schmidt, die de luisteraar zich meteen kan voorstellen met een druillipje. Een korte inleiding eindigt op een verminderd akkoord (0'02'') wat de gekwetste ondertoon moet duidelijk maken. De jongen vertelt dat vele mensen hem niet kunnen schelen of ze nu in zijn vriendengroepje komen of weggaan; alleen diegene die zou moeten weggaan blijft en dat kan hij niet van zich afzetten. In de laatste zin zegt hij welke moeite hij voor haar gedaan heeft. Deze zin is de enige die herhaald wordt. Bij de tweede keer wordt de zin vertraagd (0'38'') om dan de laatste woorden weer in tempo op een kinderlijke stoute manier te poneren. De structuur van het lied is strofisch (volks geïnspireerd) en de pianopartij is zuiver begeleidend. Wel huppelt deze steeds vrolijk door en blijft het geheel zeer beweeglijk. Het lied wordt afgesloten met een kort maar krachtig naspel, als een soort van laatste uitgestoken tong naar het meisje.

Meer over Johannes Brahms


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.