IJslander Jóhann Jóhannsson is medeoprichter van het Kitchen Motors collectief. Naast werk voor eigen projecten als het Apparat Organ Quartet componeert hij vaak begeleidingsmuziek voor andere kunstdisciplines. Zo schreef hij 3 filmscores en de muziek voor verschillende documentaires. Als samenwerking valt ook zijn productie voor Marc Almonds (Soft Cell) 'Strange Things' op. Jóhannsson etaleert meer dan eens een voorkeur voor minder voor de hand liggende instrumentaties. Zo bestaat het instrumentarium van zijn Apparat Organ Quartet o.a. uit oude muziekmachines, goedkope orgeltjes en Russische synthesizers. Of zoals in de door hem gecomponeerde en uitgevoerde live muziek bij de Russische stomme film 'The End of St. Petersburg' voor gitaar, geprepareerd hammond orgel en 'oude elektronische rommel'.
Over de audio
'Englabörn' – waar deze tracks uit genomen zijn – is muziek bij het gelijknamig en uiterst agressief theaterstuk. Een groter contrast met de muziek is haast niet denkbaar. Met heel weinig materiaal en kleine nuanceverschillen bouwt Jóhann Jóhannsson een stuk dat zowel rustig als triest begrepen kan worden. Als een klein kind aan de hand van Jóhannsson drentelen de luisteraar mee rond in het onbekend mistige. Zonder angst of bedreiging: alleen een oneindige eenzaamheid waarin geen levende ziel te bespeuren valt. Of van de andere kant bekeken: eindeloze rust die bloedmooi ontroerend klinkt. Wie ooit betoverd werd door múm of Sigur Rós zal hier zeker weg mee weten.
Meer over Jóhann Jóhannsson
Verder bij Kwadratuur
Interessante links