Het begin van Jason Morans (°1975) carrière zal sommigen bekend in de oren klinken: reeds vroeg begonnen met pianolessen en al even snel problemen ervaren met de disciplinaire druk. Dat hij toch zijn lessen vervolgt, is volledig te wijten aan de lp's van de tegendraadse pianist Thelonious Monk die zijn vader thuis heeft: een invloed die tot op vandaag koppig doorwerkt. Na de highschool belandt hij in 1993 op de Manhattan School of Music waar Jaki Byard zijn mentor, muze, vriend en beschermengel wordt. Van dan af gaat het allemaal razendsnel. Na privé-lessen bij o.a. Muhal Richard Abrams en Andrew Hill wordt hij in 1997 aanbevolen bij saxofonist en (dan al meer dan rijzende) jazzster Greg Osby. De persoonlijke klik tussen de twee maakt dat Osby de dan pas 22-jarige pianist engageert voor zijn Europese tour. Samenwerkingen met de veeleisende Steve Coleman and Cassandra Wilson volgen en op 24-jarige leeftijd neemt hij zijn eerste cd onder eigen naam op voor het legendarische label Blue Note: 'Soundtrack to Human Motion'. 'Facing Left' (2000), 'Black Stars' (2001) en 'Modernistic' (2002) volgen snel. Nog een jaar later is er dan 'The Badwagon': live opgenomen in de legendarische Village Vanguard. Het 4de album op evenveel jaren tijd van een pianist die nog geen dertig is ... in een periode waarin de muzieksector in een serieuze crisis zit. Iets wat hoegenaamd niet gezegd kan worden van Morans energie en creativiteit.
Jason Moran (p); Nasheet Waits (d); Tarus Mateen (b)
Over de audio
Met zijn versie van Jaki Byards 'Out Front' steekt Jason Moran het vuur aan de lont van de traditie. Niet om die op te blazen en te vernietigen, maar om die naar 2003 en mogelijk nog decennia verder te katapulteren. De hoepa-stride stijl wordt in zijn handen een weinig sympathieke (molotov)coctail die door versnellen, vertragen, stilvallen, weer wegschieten en ritmisch ontregelen op het scherp van de snee geserveerd wordt. Dit echter zonder dat de zijden fijnheid van Morans spel of het drumwerk van Nasheet Waits er onder zou lijden. Dit is dynamiet van het tederste soort waarvoor liefhebbers van een 'lekker potje djezz' beter kunnen passen.
Een gedetailleerde analyse van 'Out Front' zou zowat neerkomen op een bespreking seconde per seconde. Daarom beperkt 'In detail' zich tot enkele markante plaatsen, wendingen of passages.
Meer over Jason Moran
Verder bij Kwadratuur
Interessante links