Antony Ryan en Robin Saville, zijn blijvers. Al zowat 10 jaar creëert het Engelse duo muziek die tot het meest sprookjesachtige en dromerige hoort van de grote elektronicawereld. Op 'Plans Drawn in Pencil', het zesde album van Isan gaat het tweetal rustig verder op de voor hen zo vertrouwde weg van oude synthklanken, ijle bliepjes en zweverige keyboardklanken. De echte fans hebben het allemaal al wel eens gehoord, maar de nummers van Isan baden nu eenmaal in een zodanig rustgevende, mooie sfeer dat meer van hetzelfde niet negatief hoeft te klinken.
'Look and Yes', de opener van 'Plans Drawn in Pencil', is vintage Isan. Kwestie van de luisteraar meteen duidelijk te maken waar de groep zich op dit moment mee bezighoudt, en dat verschilt niet echt van we van hen gewend zijn. Warme, organische baslijnen, een vreemd bliepje hier en daar en een sprookjesachtige sfeer, het zijn de basiselementen voor menig Isansong. Ryan en Saville slagen erin een strofe-refreinstructuur te geven aan een puur instrumentaal nummer, wat niet evident is. De track opent met een onduidelijk, tegendraads ritme, maar al snel breekt de analoge synth door het wolkendek en openbaart de magische sfeer zich. Voor de 'strofe' kiest Isan voor een eenvoudig synthmelodietje, ondersteund door weinig meer dan een al even onopvallende ritmetrack en hier en daar een nauwelijks hoorbare basklank. In het 'refrein' wordt de melodie drukker en wurmt de bas zich voorzichtig naar de voorgrond, bijgestaan door hier en daar een extra spacy geluidseffectje. Via een spaarzaam brugje met niets meer dan hoge, haast dissonante syntstootjes gaat dat refrein naadloos over in een tweede strofe. Naarmate de song vordert gaat de bas sterker doorwegen, wat het geluid rijker en warmer maakt. Na refrein nummer drie dooft het nummer rustig uit. De volle, bijna dramatische ondertoon die aan strijkers doet denken neemt even de bovenhand en doet de synthmelodie zachtjes de aftocht blazen, maar verdwijnt even later zelf. Wat rest is de drumtrack die al de hele tijd onopvallend voor de structuur zorgde, en nu nog even de volle aandacht krijgt. Maar alleen is maar alleen, en met een finale tik blaast 'Look and Yes' zijn laatste adem uit.