Het duo Hydrus is heel erg spaarzaam met releases. Daar zijn gegronde redenen voor. Spilfiguur Herman Wilken maait en zaait immers niet enkel in tal van obscure elektronicaprojecten, maar samen met partner Almer Lücke graaft hij oneindig in de zoektocht naar perfecte geluiden en ritmes, om die bij elkaar te brengen tot de ideale IDM-track: een mechanisch, melodieus sterk geheel met oor voor finesse. 'Nodes' is een kort, maar krachtig en zeker tijdloos plaatje waar verbeeldingskracht vermengd wordt met klanken die namen als Autechre, Beaumont Hannant of Plaid. Daarmee duikt Hydrus vol overtuiging de spannende jaren '90 in.
'Bato', een van de zes relatief korte tracks op 'Nodes', toont aan waar het om draait: een hobbelend triphopritme omgezet in eigen inventieve ritmeklanken, zalvende melodielagen en een warme ondergrond worden in een unieke thematiek gegoten. Gemoedelijkheid wordt op die manier verzoend met een totaal niet-menselijke inhoud. Creatief brein Wilken geeft wat meer inhoudelijke achtergrond:
Wij werken als duo vaak van op afstand met elkaar. Op zich is daar niets mis mee. De meeste basisideeën van Hydrus-tracks zijn bij een van ons tweeën thuis ontstaan. We pakken vervolgens elkaars creaties op en geven daar onze eigen draai aan, om vervolgens samen tot een laatste vorm te komen en alles in elkaar te schuiven tot een volwaardig nummer waar we beiden achter staan. Wij zijn rasechte huisartiesten.
De basis van het nummer ‘Bato’ is bij Almer thuis ontstaan, zowel het droog hoppende basisritme als de warm onderliggende basismelodie. Het is ook een wat ouder, meer gerijpt nummer. Ik schat dat de song zo’n drie jaar geleden gemaakt is. Het basisidee van Almer heb ik thuis uitgewerkt en gemixt. Vervolgens is het nummer bij Lars (Hunter Complex) thuis gemastered. Uiteindelijk heeft het wel even geduurd voordat het helemaal klaar was. Het basisidee van Almer is verder uitgewerkt door er extra melodieën en ritmes aan toe te voegen en een paar kleine stukken uit het nummer weg te halen. Extra diepgang en subtiele elektronische details horen bij onze muziek. Ik heb dit in korte sessies gedaan. Meestal voer ik een idee uit op het nummer en laat ik het vervolgens weer even liggen om er later weer met ‘frisse’ oren naar te luisteren en verdere details in te vullen en/of weg te halen. Dat proces herhaalt zich vaak een paar keer. Daar gaan wel een aantal maanden overheen… Vlak voor de release van de ep heb ik tenslotte nog een aantal kleine details toegevoegd. Het is niet altijd eenvoudig op te houden met puzzelen en verder afwerken. Over het algemeen houd ik mij tenslotte ook bezig met de uiteindelijke mix (het spelen met volumes en frequenties neemt ook nog wel wat tijd in beslag) en mastering van het nummer.
Toch is in heel dit proces geen duidelijk afgebakende rolverdeling. Meestal komen Almer of ik met een zo’n basisidee, een bepaalde beat, klank, thema …. Soms ontstaat er zelfs iets moois door de keuze te laten maken door specifieke software (bijvoorbeeld een patch in max/msp), zoals het nummer ‘Mighty-Tally’ op de Narrominded split ep series #2 met huisartiest Kettel aantoont. Het gevolg hier is een wat rommelige ondergrond die echter mooi gekanaliseerd wordt tot een dromerig ambientpalet met knallende drill’n’beats. Zo’n basisconcept wordt door de ander opgepakt, die werkt vervolgens met zijn eigen visie aan het nummer. De uitkomst hiervan wordt uiteindelijk in een gezamenlijke sessie tot een uiteindelijke vorm uitgewerkt. Het is dus niet zo dat we elk op ons eigen ivoren torentje blijven zitten. In elk nummer vind je voldoende elementen van elk van ons terug.
In de – hopelijk nabije – toekomst zal dat misschien net wat anders liggen. Almer heeft besloten zich wat minder met Hydrus bezig te houden, dus de volgende plaat zal meer van mijn hand komen. Er liggen al een berg ideeën klaar, maar waar dat allemaal toe zal leiden, is weer een groot vraagteken.