Psallentes werd in 2000 door Hendrik Vanden Abeele opgericht als een mannelijk vocaal ensemble, gespecialiseerd in gregoriaans in diverse tijdvakken en stijlperiodes. Na diverse cd’s en samenwerkingen met andere ensembles (zoals de Capilla Flamenca en het Franse Millenarium) kreeg Psallentes in 2007 een vrouwelijke tegenhanger: Psallentes Femina, of Psallentes♀.
Psallentes♀ trad voor het eerst op tijdens de Dag van de Oude Muziek in Alden Biezen met een programma rond de muziek van Hildegard von Bingen. Deze componiste en mystica staat centraal op ‘Ursula 11’, de tweede cd van Psallentes♀, die net als eersteling ‘Beghinae’ verscheen in 2011. Op ‘Ursula 11’ bestaat de groep uit Lieselot De Wilde, Linde Devos, Kristien Nijs, An Smets, Marina Smolders, Barbara Somers, Astrid Stockman, Rein Van Bree, Sarah Van Mol en Veerle Van Roosbroeck.
In ‘Ursula 11’ beschrijft Hildegard von Bingen het verhaal van de koningsdochter Ursula die in de vierde eeuw in Keulen vermoord werd door de Hunnen. De antifoon ‘Deus Enim in Prima’ is een eerste hoogtepunt van ‘Ursula 11’ in die zin dat de muzikale rijkdom van von Bingens muziek voor de eerste keer op de cd mag doorbreken.
Het stijgende interval waarmee de melodie inzet, is terug te horen in elk deel van de cyclus, maar wordt telkens anders vervolgd. Opmerkelijk voor ‘Deus Enim in Prima’ is de directe keuze voor de meerstemmigheid: van de melodie op een aangehouden toon of van het kort, maar indrukwekkende openbreken van de harmonie, als een plots binnenvallende lichtstraal.
Vanaf 1:42 zet de muziek een nieuwe stap en is het melodische materiaal in canon te horen, waarbij de verschillende stemmen elkaar van heel nabij volgen.
Op 3:20 keert ‘Deus Enim in Prima’ terug naar het patroon van begin met de aangehouden toon in de begeleiding en de openvouwende harmonie.