De Japanse Yôko Higashi (1974, Yokohama) is actief als muzikante, danseres en choreografe. Haar muziek is een opmerkelijke combinatie van allerlei klanken, variërend van elektronica, natuurgeluiden en stemmen tot alle mogelijke concrete geluiden. Als hamaYôko bracht ze al zes albums uit op het Britse label Entr’acte, vaak in samenwerking met Lionel Marchetti en met gastbijdrages van muzikanten als Axel Dörner (trompet) Agathe Max (viool) of Kinuko Higashi (op de minder voor de hand liggende zweep). Met Max vormt Yôko Higashi het duo Octobriana en daarnaast is ze ook actief met het trio Yokohama Zen Rocks.
Voor ‘Triptyque de l’Oeil’, haar zesde album als hamaYôko voor Entr’acte, verlegde Yôko Higashi haar actieterrein van de musique concrète naar de orgels van de St. Augustinuskerk in Lyon en de St. Annakerk in Cagliari.
De fundamenten voor ‘Oeil Droit’ worden gelegd door dissonante orgelclusters die op elkaar gestapeld en terug verwijderd worden. Hier en daar speelt ze even met de registratie van het orgel waardoor nieuwe kleuren geïntroduceerd worden, maar de nadruk blijft liggen op de dissonante harmonie.
Higashi laat het totaalgeluid echter niet tot kathedraalachtige proporties aanzwellen, waardoor haar woordenloze zangstem met trefzekere, brede tonen boven het orgel uit kan zweven. Naar het einde toe is er wat rammelende percussie te horen, waarna de definitieve afbouw begint en ‘Oeil Droit’ tenslotte eindigt met het afzetten van het orgel.