Het zaad voor Grizzly Bear werd uitgestrooid door de uit Boston afkomstige Edward Droste. Vijftien maanden op een appartement in New York en een kleine bandopnemer leverden het basismateriaal dat verder uitgewerkt zou worden na Droste's ontmoeting met multi-instrumentalist Christopher Bear. Deze laatste voorzag de opnames van Droste van arrangementen en zanglijnen en hielp zo het album 'Horn of Plenty' mee vorm te geven. Oorspronkelijk was de muziek uitsluitend bedoeld voor Droste's vriendenkring, maar al snel bleek de muziek rond te gaan in de New Yorkse muziekwereld. Het hobbyproject zette een volgende stap naar een volwaardige band door het touren van de groep, waarvoor Droste en Bear Chris Taylor (rieten en elektronica) en Daniel Rossen (extra gitaren en zang) aantrokken.
In 2005 werd 'Horn of Plenty' opnieuw uitgebracht, maar nu als dubbelaar met remixen van onder andere Dntel, Solex en Final Fantasy. Een jaar later verscheen een plaat met oude demo-opnames van Droste en tekende Warp de band voor 'Yellow House', de opvolger van 'Horn of Plenty'
Over de audio
In wezen is 'Knife' een eenvoudige rocksong, daarover laat de wel erg eenvoudige baspartij geen twijfel bestaan. Toch valt vanaf de eerste seconden op dat de muziek van Grizzly Bear ook zoveel meer is. Vooral het arrangement waarin de song geplaatst wordt, bezorgt de muziek een mysterieus aureool. Door de effecten op de rijkelijk uitgestalde achtergrondstemmen klinken die als schimmen, maar dan wel schimmen die keer op keer een andere vorm en gedaante aannemen. Hierdoor vloeit de muziek, waardoor de luisteraar er geen vat op krijgt. Dit gevoel wordt nog sterker met de gitaren die eigenlijk niet meer doen dan het injecteren van geïsoleerde accenten of nevelslierten van korte melodieën. Alles wordt echter samengehouden door een stevige percussiedrive, waardoor de lekker breed uitlopende muziek niet over de rand spoelt.
Meer over Grizzly Bear
Verder bij Kwadratuur
Interessante links