Wat spoken psychedelische Japanners uit met Keltische en Indische volksintrumenten, primitieve elektronica, klassieke strijkers en elektrische gitaren? 'Hypnotic Underworld' van Ghost is het verbijsterend antwoord op deze vraag. Deze Japanse psychedelische rockband werd in 1984 opgericht onder aanvoering van gitarist Masaki Batoh. Met deze droge biografische gegevens zijn meteen alle 'niet-tot-gefronste-wenkbrauwen-leidende' kenmerken van de band opgesomd. Er is namelijk weinig aan Ghost dat vanzelfsprekend te noemen is en het begint al bij de bezetting. De zes muzikanten waaruit het collectief bestaat, willen naast het klassieke rockinstrumentarium ook wel eens cello, contrabas, Mellotron, luit, blokfluit, Keltische harp, tabla, theremin, tin whistles of bouzouki gebruiken. Het mag niet verbazen dat een groep met dergelijk instrumentarium, wars van elke raszuivere traditie, ook buiten het zuiver muzikale een paar scherpe kantjes heeft. Zo wordt verteld dat de bandleden een nomadisch bestaan leiden en dat er opgetreden wordt in ruïnes van oude kastelen, in onbruik geraakte metrostations, in tempels en ook wel eens in een muziekclub.
'Hypnotic Underworld' is hun 7de cd en hierop worden verwijzingen naar rockmastodonten als Deep Purple en Pink Floyd niet geschuwd. Al dient er wel bij gezegd dat alles opgediend wordt met een stevige korst Japanse psychedelica.
Over de audio
'Escaped and Lost Down in Medina' is het tweede deel uit de suite 'Hypnotic Underworld'. Ghost laat de bezoeker hier inderdaad dwalen in meer dan 7 minuten psychedelische waanzin, alsof er rondgelopen wordt in het hoofd van een gestoorde die er met de minuut slechter aan toe is. Het levert echter wel fenomenale muziek op die zich niet laat vangen in één stramien, of het zou de opbouw naar de verblindende climax moeten zijn.
Toch is het niet zo dat de luisteraar geen houvast krijgt. De permanent herhaalde baspartij en de drum die de maat hiervan volgt, leggen een betrouwbaar fundament. Geleidelijk aan komen echter de desoriënterende elementen meer en meer naar voor: een op hol geslagen piano, een freakende gitaar of een bezwerende blazer. Om de waanzin nog meer prangend te maken, wisselen deze elkaar op de voorgrond af alsof de contouren van één instrument afwisselend duidelijk en vaag worden door de mist die de andere er rond spuiten.
Meer over Ghost
Verder bij Kwadratuur
Interessante links