Georges Aperghis werd geboren in Athene (1945), maar woont sinds 1963 in Parijs. Als componist is hij autodidact en aanvankelijk schrijft hij in een door de seriële muziek beïnvloede stijl. Vanaf het begin van de jaren '70 begint Aperghis zijn zoektocht naar de relatie tussen tekst en muziek die resulteert in een hele reeks muziektheaterstukken waarvan er meerdere in première gingen op het Festival van Avignon. In 1967 richt hij het ATEM (Atelier Théâtre et Musique) op in Bagnolet. Later verhuist de organisatie naar Nanterre en in 1997 verlaat Aperghis het ATEM, na een 20-tal producties.
Naast muziektheater schrijft Aperghis ook instrumentale muziek, waarbij hij niet vies blijkt te zijn van opmerkelijke bezettingen. Zo vraagt hij in 'Antistixis' om drie strijkkwartetten en doet 'Symplexis' beroep op een orkest en en 22 jazzsolisten. Vanaf 1973 begeeft Aperghis zich ook op het gebied van de opera. Voor zijn eersteling 'Pandaemonium' schrijft hij nog zelf de tekst, maar latere opera's zijn geïnspireerd op onder andere Freud, Diderot, of Levi-Strauss.
Aperghis kreeg compositieopdrachten van vooraanstaande instanties als het Ensemble Intercontemporain, het Festival van Salzburg en IRCAM.

Over de audio

In de opera 'Avis de Tempête' uit 2004 lijkt Georges Aperghis de klassieke verhouding tussen woord en muziek om te draaien. In plaats van de muziek te beschouwen als (een andere) expressie van de tekst, maakt hij de tekst tot muziek. Alles wat met articulatie, stemgebruik en frasering van de menselijke stem te maken heeft, kan en zal de klank van het muziekstuk mee bepalen.
In 'Avis 1' – het begin van de opera – laat Aperghis meteen in zijn kaarten kijken wat zijn klankvocabularium betreft. De stemmen (zingend en sprekend), het instrumentale ensemble en de elektronica doen allemaal hun intrede in een structuur die op het eerste gehoor een chaotische collage lijkt, maar die eigenlijk bol staat van de terugkerende motieven en referenties. Wie de tijd neemt om nader kennis te maken met 'Avis 1' zal snel vertrouwd geraken met de verschillende bouwstenen. Het herhalen van reeds eerder gehoord materiaal gebeurt als in een snelle passage, alsof een oude bekende de luisteraar voorbijflitst en die maar net de tijd heeft om te voelen dat hij iets al eens gehoord heeft. Bij In detail worden enkele van de best hoorbare basisformules uitgelicht.

Meer over Georges Aperghis


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.