De Romeense componist George Enescu was een absolute muzikale duizendpoot: hij was dirigent, violist, componist en zelfs verdienstelijk pianist. Zijn succesdagen situeren zich in Parijs, alwaar hij de sfeer van begin 20e eeuw in zich opnam. Van zijn beperkte oeuvre, met veel orkestwerken en enkele werken in kammermuziek-setting, heeft vooral de derde vioolsonate de tand des tijds goed doorstaan. Het is een opzienbarend werk dat alleen topviolisten kunnen uitvoeren en het vat zowat alle leed die Enescu in zijn bestaan heeft moeten doorspartelen.
Over de audio
Na Lorenzo Gatto’s succesvolle passage in de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool van 2009, nam hij het prestigewerk waarmee hij de jury overdonderde op bij het label Fuga Libera. De compositie in kwestie is de derde vioolsonate van George Enescu, het stuk bij uitstek voor violisten die houden van een Slavische zigeuner-touch in hun muziek. De hoge technische standaarden worden door Gatto probleemloos ingevuld en zijn begeleider Milos Popovic laat geen steken vallen. De twee gaan er volledig voor en dat levert een opname van ongeziene intensiteit.
Enescu heeft het tweede deel niet voor niets ‘Andante Sostenuto e Misterioso’ gedoopt, een sfeer die op onnavolgbare wijze uit het stuk ademt. Waar het gevoelsmatige aspect aanvankelijk nog mild en dreigend is, wordt dit al snel beklemmend. De aartsmoeilijke vioolpartij vervlecht met de percussieve pianobegeleiding, die even voor het einde alweer uitdeint tot een stil slot. De sfeer is miezerig en doods, maar de profane schoonheid van het kerkhof weet Enescu, en Gatto en Popovic met hem, perfect te vatten.
Meer over George Enescu
Verder bij Kwadratuur
Interessante links