Wie Liszt zegt, denkt piano. Naast twee concerti en talrijke virtuoze arrangementen schreef hij onder andere ook een bundel van tien zogenaamde 'Harmonies Poétiques et Réligieuses'. Liszt voltooide die bundel in 1849. Tijdens de Liszt-happening in de Singel op 22 april zullen de 'Harmonies' in aparte groepjes uitgevoerd worden door Steven Osborne. De zevende 'Harmonie', die de titel 'Funérailles' kreeg, is een van de bekendste delen uit de cyclus. Liszt, die sterk sympathiseerde met de toenmalige revolutionaire beweging, droeg deze compositie op aan de slachtoffers van de woelige Europese revolutiejaren 1848/49.
Over de audio
'Funérailles' bestaat uit vier grote blokken. Het openingsdeel is een ingetogen adagio, waarin het hoofdthema van het werk wordt gepresenteerd. Deze dalende baslijn, die de sfeer van een ware dodenmars uitademt, zal doorheen de andere delen regelmatig terugkeren. In de middendelen zal dit thema in verbrokkelde vorm terugkeren, om in het slotdeel krachtiger en overtuigender dan tevoren terug te keren. Een ander thema dat ook terugkeert in het slotdeel is het hoofdthema van het tweede deel. Na een doordringende dodenmars mondt dit deel uit in een lyrische majeurmelodie die met haar verrassende intervallen een somber gevoel van wanhoop oproept. Dit mondt uit in het derde deel, dat met zijn krachtige heroïek en triomfante akkoorden een waar contrast biedt. Een opbouw naar een fortissimoclimax lijkt het einde in te leiden, maar die climax wordt verrassend afgebroken. Na de hernemingen van de hoofdthema's eindigt het laatste deel van 'Funérailles' abrupt met zachte, staccato akkoorden.
Meer over Franz Liszt
Verder bij Kwadratuur
Interessante links