Poulenc belichaamt als componist het beste de frivole kant van de Franse muziek in de twintigste eeuw. In tegenstelling tot zijn tijdgenoten in Duitsland of Oost-Europa schreef deze lid van de 'Groupe de Six' – een componistencollectief met daarin verder ook nog Milhaud en Honegger, naast onbekenden als Georges Auric, Louis Durey en Germaine Tailleferre – 'l'art pour l'art', kunst om de schoonheid ervan en dus muziek van een vaak misleidende naïviteit en gebruikmakend van een opgewekte, transparante schrijfstijl. Poulencs liederen, die vaak geschreven zijn op absurde of opzettelijk banale teksten, zijn misschien wel de bekendste voorbeelden van parijzenaar Poulencs componeerstijl.

Over de audio

Het Gloria is een onderdeel van de Latijnse mis, het deel dat de grootsheid van de Heer bezingt. Het is een van de latere werken van Poulenc en dateert uit 1959. Poulenc had het eerdere voorbeeld van Vivaldi voor ogen toen het Boston Symphony Orchestra hem vroeg een werk te schrijven, een religieus werk voor sopraansolo, koor en orkest in zes delen, elk met hun eigen karakter. De sfeer van het Gloria is echter typisch Poulenc, het betreedt een smalle weg tussen profane en religieuze muziek, met opgewekte en extraverte stukken muziek afgewisseld met twee meer diepzinnige soli voor sopraan. Poulenc zei zelf de vijftiende-eeuwse fresco's van de Florentijn Benozzo Gozzoli voor ogen te hebben, waarin religieuze taferelen met een dosis ironie en relativering afgebeeld werden. Toch is dit "Domine Deus" een van de meer introverte delen van Poulencs 'Gloria'. Het is een smeekbede aan de Heer en aan Christus, waaraan het 'lam Gods dat de zonden der wereld draagt' aansluit en wordt gekenmerkt door een eerbiedige, ernstige sfeer. Deze opname is het resultaat van een live uitvoering in Amsterdam met het Concertgebouworkest onder leiding van chef-dirigent Mariss Jansons, dat sopraan Luba Orgonasova met erg veel kleur en toewijding begeleidt. Al is haar nerveuze vibrato niet altijd even geschikt voor deze rustige muziek, toch zingt Orgonasova met een krachtige en soepele stem die prachtig klinkt boven de rijke klank van het orkest.

Meer over Francis Poulenc


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.