Kieran Hebden is het muzikale brein achter Four Tet. Inwoner van Londen en lid van de instrumentale post-rock band Fridge, begint hij in 1997 met zijn solo-elektronicaproject Four Tet. Slechts 21 jaar is deze jongen als hij in 1999 uitkomt met zijn debuutalbum 'Dialogue'. Dit mixt op bijzonder inventieve wijze free jazz met bizarre samples en wordt dan ook enthousiast ontvangen.
Voor zijn tweede album 'Pause' gaat Four Tet op zoek naar hypnotiserende, repetitieve folk-ritmes. Omdat hij er geen vindt, besluit hij ze zelf te maken op de laptop. Het resultaat: folktronica. Sinds het begin van deze eeuw geeft hij live laptop-shows. Elk weekend staat Kieran wel ergens anders op deze dansgrage aardbol te clicken, te pasten en te cutten. Door zijn ervaring als DJ in de Londense clubs speelt hij graag in op de reacties van het publiek. Realtime improvisatie dus. Met zijn kennis heeft hij muziekstudenten uit Istanbul en São Paulo onderwezen over 'moderne ideeën in laptopmuziek'. Met de inspiratie die over blijft zet Four Tet zich aan het remixen voor artiesten als Aphex Twin, Radiohead, David Holmes, Badly Drawn Boy, The Notwist en The Cinematice Orchestra. Het regent inmiddels succesverhalen rond de jongeman.
'Rounds' is ondertussen Four Tets derde album. Voor Kieran is het repetitieve van 'Rounds' de essentie van wat hij doet met zijn muziek. Alles komt terug, maar in andere vormen. Het is een verbijsterende mix van elektronica, hektische drum 'n' bass en idyllische folk. Gevoelsmuziek maken op basis van samples is geen evidentie, maar Four Tet slaagt erin alweer een elektronische parel voor het gehoor voor te schotelen. Een warm bord elektronica.
Over de audio
Het is niet dat Kieran de man van de zware beats is op de cd 'Rounds', maar 'She Moves She' wordt toch grotendeels gedragen door een snelle breakbeat die af en toe wegvalt of blijft haperen. Al snel wordt duidelijk dat dit niet zo'n snel nummer is als het lijkt. Belletjes, spookachtige synthesiserklanken en een zeemzoeterig Japans klinkend gitaartje nemen het weemoedig over, maar men blijft met een wrang gevoel zitten. Als het oor dan toch begint te wennen aan deze nerveuze, repetitieve melancholie wordt de luisteraar plots door korte, onderbroken stroomstoten van zijn stoel geblazen. 'She Moves She' is allerminst saai, vet en fragiel tegelijkertijd, lijkt onbezonnen maar is o zo berekend.
Meer over Four Tet
Verder bij Kwadratuur
Interessante links