Na haar studie saxofoon aan de Hogeschool voor Kunsten in Arnhem werd Esther Venrooy (1971) composer in residence bij het European Dance Development Center. Aan het IPEM (Instituut voor psycho-akoestiek en Elektronische Muziek) in Gent verdiepte ze zich in digitale geluidstechnieken. Ze werkte samen met het hedendaagse muziekensemble The Barton Workshop, waarmee ze 'The Fives' van John Cage opnam.
Zelf vergelijkt ze haar manier van werken graag met de manier waarop films ontstaan: het samenvoegen van geluiden en geluidjes tot een auditieve impressie. In dit klankbeeld is er ruimte voor elektrische klanken, digitaal bewerkte gevonden geluiden, gedeconstrueerde tekstsamples en traditionele instrumenten.

Over de audio

Hoe digitaal en kort 'Module 1' ook mag klinken, de manier waarop Esther Venrooy hier met herhaling, muzikale spanning, verwachting en het niet inlossen van deze verwachting speelt, is opvallend klassiek te noemen. Vertrekkende vanuit een paar boven elkaar geplakte geluiden ontstaat een basisloop die slechts enkele malen te horen is alvorens stil te vallen valt en opnieuw te starten. Nog geen 10 seconden later valt dit basispatroon weer weg. De geluiden die er na komen lijken wel in het luchtledige te zweven, op zoek naar de basisformule. Dat Venrooy de herinvoering ervan de volle 26 seconden uitstelt, schept een geweldige spanning en verwachting waar bijna plagerig mee gespeeld wordt. Want eens de basisloop terug opduikt, blijkt die niet meer volledig te zijn en bovendien besluit Venrooy om reeds 14 seconden hierna track af te breken. Alsof ze na één minuut met de voeten van de luisteraar te hebben gerammeld, beslist dat het genoeg geweest is.

Meer over Esther Venrooy


Verder bij Kwadratuur

Interessante links
Agenda
Concertagenda
  • Geen concerten gevonden.